2016-12-20

Kraftig ökning: Allt fler chefer kollar upp cv:t på nätet

Fyra av tio chefer googlar potentiella medarbetare inför en rekrytering. Detta visar en färsk Novus-undersökning, utförd på uppdrag av Ledarna – Sveriges chefsorganisation. Inför årsskiftet är det många som tar sig en funderare över sitt nästa karriärkliv, och då finns det knep om den som vill vara digitalsmart i jobbsökandet.

1 711 chefer deltog i undersökningen som genomfördes av Novus. Den visar bland annat att 37 procent av cheferna kollar upp kandidatens LinkedIn-profil vid en rekrytering. 2011 var motsvarande siffra endast 10 procent.

— Se ditt digitala cv som ett skyltfönster för din kompetens. Genom att använda rätt nyckelord, en tydlig titel och en professionell bild ökar du dessutom chanserna att bli upptäckt när rekryterare söker efter kandidater, säger Jörgen Kihlgren, karriärexpert.

Jörgen Kihlgrens tips för att vässa cv:t:

• Beskriv din kompetens och ditt ledarskap om du är chef.
  • Tänk på att använda en professionell bild som du vill visa upp i ett jobbsammanhang.
  • Tänk på att titeln du använder är sökbar, rekryterare använder etablerade titlar och då är chansen att du hamnar i urvalet.
  • Fokusera på det viktigaste i ditt digitala cv och våga välja bort.

Kortfakta om undersökningen
Undersökningsföretaget Novus har tillfrågat 1 711 chefer under november 2016 om hur de använder sociala medier vid rekrytering. Deltagarfrekvensen var 56 procent.

För mer information kontakta: Cecilia Malmström, pressekreterare mobiltelefon 073-152 97 40, e-post: cecilia.malmstrom@ledarna.se

Om Ledarna
Ledarna är Sveriges chefsorganisation med fler än 90 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer om Ledarna. Pressjour 08-598 99 333.

Uppdaterat: 2016-12-20