Pressmeddelande 9 mars 2017

Johanna Frelin tilldelas priset Årets Innovativa Ledarskap 2017

För första gången utser Sveriges chefsorganisation Ledarna Årets Innovativa Ledarskap. Priset tilldelades arkitektfirman Tengboms vd Johanna Frelin under Chefgalan i Stockholm.

- Vi vill med priset synliggöra de ledare som inspirerar genom att gå före i en utveckling där ledarskapet och chefers förutsättningar blir allt mer avgörande för Sveriges fortsatta konkurrenskraft på den globala arenan, säger Annika Elias, ordförande Ledarna.

Juryns motivering lyder:

Ett ledarskap som kännetecknas av det innovativa, det överraskande och det annorlunda. Hennes sätt att skapa utveckling och förändring leder medarbetarna i nya tankebanor, bringar förutsättningar för nya diskussioner och gör därmed ett tydligt avtryck i sin bransch.

Johanna Frelin är visionär inte bara för bolaget utan branschen, där den digitala utvecklingen anses komma att omkullkasta sättet hur byggnader i framtiden designas. Hennes utgångspunkt för att driva utveckling och förändring i en verksamhet bygger på ett överraskande och kreativt ledarskap, att ”göra annorlunda”.

- Det är både hedrande och glädjande att bli belönad för det jag brinner för - utveckling av kreativa organisationer, samarbete med människor som drivs av sitt engagemang och viljan att skapa förändring, säger Johanna Frelin.

Johanna Frelin kommer närmast från Hyper Island och innehade dessförinnan flera chefsposter på SvT.

Läs mer om Årets Innovativa Ledare

Om Årets Innovativa Ledarskap

Priset Årets Innovativa Ledarskap delas ut till en eller flera personer som på ett innovativt och visionärt sätt har arbetat för att utforska och anpassa ledarskapet och verksamheten till den nya globaliserade och digitaliserade värld och arbetsmarknad vi ser växa fram. Pristagaren har också tagit märkbar hänsyn till de tongivande trender som kommer att skapa än mer omvälvande förändringar på längre sikt.

Kriterier

• Pristagaren har agerat innovativt och kreativt i sitt ledarskap på ett sätt som både verkar för, och genomsyras av, de värderingar som ligger till grund för Ledarnas syn på ett gott ledarskap: hållbarhet, jämställdhet och mångfald.
  • Pristagaren har genom sitt ledarskap bidragit till verksamhetens framgång i en globaliserad och digitaliserad värld.
  • Pristagaren har på ett innovativt och visionärt sätt verkat för utvecklingen av chefers och medarbetares potential i denna nya värld.
  • Pristagaren leder medvetet med ambitionen att bidra till Sveriges fortsatta utveckling och konkurrenskraft.

Jury

• Cecilia Åkerblom, ledarskapsexpert, Ledarna
  • Annika Elias, ordförande, Ledarna
  • Jonas Hagelqvist, förbundsdirektör/vd, IKEM