Jag älskar den äldre människan

Maria Bergström är en av tre finalister till Guldkransen 2019. LiVO:s utmärkelse till Sveriges bästa vård- och omsorgschef.

På bara tre år har verksamhetschefen Maria Bergström tillsammans med sina medarbetare på demensboendet Tätörtsvägen i Åhus lyckats få Socialstyrelsens nominering Sveriges bästa äldreboende. Nu är Maria finalist i Guldkransen 2019.

Maria Bergstrom.jpg

Hur ser ditt framgångsrecept ut?

- Inledningsvis var det att tillsammans med personalen tydliggöra vad vårt uppdrag är och vart vi vill. Sedan har det handlat om att skapa goda och djupa relationer till de människor vi är till för.

Hur känns det att bli utsedd till en av tre finalister till priset för Sveriges bästa vård- och omsorgschef?

- Det känns fantastiskt stort, ofattbart i stunden, men också en bekräftelse på att jag är på väg mot den vision jag har.

Vilken är din vision?

- Vårt koncept bygger på personcentrerad vård. Vi erbjuder de boende otroligt många olika aktiviteter och inställningen är att ingenting är omöjligt. Min vision är att göra det allra bästa. Vi tar målsättningen till en nivå till. Vi vill vara föregångare, ett exempel på när vården är som bäst.

- När jag startade verksamheten såg jag det som att jag hade chansen att göra det allra bästa, att göra verklighet av min vision. Jag hade höga förväntningar på att gå från förvaring av de äldre till att skapa riktiga hem för de gamla. Ett hem där de boende fortsätter att leva, där personalen inte ser sjukdomen i första hand, utan fortsätter att göra varje dag till den bästa, ge service och omtanke till de som bor där.

Vilka är nycklarna till framgång i ditt ledarskap?

- Det handlar om att få personalen gå den väg jag vill – den gemensamma vägen. Att göra verksamheten till något speciellt där det är tydligt vad vi står för. Att jobba med en hög grad av servicekänsla och känna in hur de boende vill ha det.

- För att lyckas har jag fokuserat på att bygga relationer med samtliga samarbetspartner, till dem vi är där för och deras anhöriga, och till personalen. Men också att vara genuint intresserade av dem.

Maria berättar att när hon rekryterade medarbetare sökte hon efter olikheter och rätt inställning till arbetet.

- Jag har försökt hitta ett sätt som gör att medarbetarna längtar till jobbet och till att göra skillnad. Alla har egna kvaliteter; någon sjunger, någon annan är kreativ med blommor. Jag har skapat utrymme för sådant som var och en har en naturlig fallenhet för, i deras arbetsuppgifter.

- Jag är duktig på att förstå vad personalen behöver och kunna vara där med dem och visa min delaktighet.

- Feedback och kommunikation är också viktiga delar i mitt ledarskap. Att man är närvarande och har intresse för den man ger eller får feedback från. Det skapar psykologisk trygghet i grupperna så att vi kan vara raka med varandra. I de svåra situationerna behöver vi inte konstla till det.

Vilka utmaningar har du haft?

- Jag har inte haft så många motgångar. Men det gäller förstås att hålla ut och följa upp. Att verkligen vilja implementera en idé. Jag ser det som att det nästan är en förutsättning för att lyckas att inte se det som ett åttatimmarsarbete enbart.

Vad betyder sådana här utmärkelser för dig som chef inom vård och omsorg?

- Det är en bekräftelse på att jag är duktig i mitt yrkesliv. Det känns som en personlig framgång att en grupp medarbetare uppfattar att jag gjort skillnad.

Vad är det bästa med att vara chef inom vård och omsorg?

- Det är det mellanmänskliga som är det mest häftiga. Mötet mellan människor: personal, äldre, samarbetspartner och anhöriga. Att se glädjen i andra människor och se medarbetare växa.

- Jag älskar den äldre människan och allt den har att lära oss.