Fler nyheter
Debatt 12 april 2024

Vi har inte råd med en dålig arbetsmiljö i en sektor i kris

Inom kommuner och regioner upplever många chefer sin arbetsmiljö som ganska eller mycket dålig, skriver Andreas Miller och Jenny Wibacke från Ledarna, som publicerar en rapport i dag.
Andreas Miller och Jenny Wibacke.

En kvarvarande vårdskuld efter pandemin, hög inflation och lågkonjunktur pressar Sveriges regioner och kommuner till bristningsgränsen. Varslen duggar tätt och såväl chefer som medarbetare går på knäna. Inom kommuner och regioner upplever många chefer sin arbetsmiljö som ganska eller mycket dålig med hög arbetsbelastning, stress och brist på personal och resurser. Det är dåliga nyheter för en sektor i kris.

I påfrestande tider är ledarskapet avgörande. Därför är det nu av yttersta vikt att chefer och ledare får rätt förutsättningar. Tyvärr visar erfarenheten att ledarskapet inte alltid prioriteras i dåliga tider.

Ledarnas nya rapport, Chefers egen arbetsmiljö – vem företräder chefen?, visar att två av tio chefer upplever att deras nuvarande arbetsmiljö är mycket bra, och sex av tio att den är ganska bra. Det är de goda nyheterna. Så ser det tyvärr inte ut över allt.

Inom kommunal och regional sektor är det nästan tre av tio chefer som upplever att deras arbetsmiljö är ganska eller mycket dålig. De främsta skälen som anges är hög arbetsbelastning, stress och brist på personal och resurser. Fyra av tio chefer i kommunal och regional sektor uppger att de endast i låg utsträckning eller inte alls kan påverka sin arbetsmiljö.

Värst drabbas kvinnor. Det är färre kvinnor än män som upplever sin arbetsmiljö som mycket eller ganska bra. Det beror inte enbart på att betydligt fler chefer är kvinnor inom regioner och kommuner, det finns skillnader mellan könen i samtliga sektorer. Även vid kontroll av chefsnivå, sektor och ålder, kvarstår skillnader mellan könen, även om de minskar. Kvinnor drabbas också i högre grad av sjukskrivning till följd av stressrelaterade diagnoser i jämförelse med män. Dessa resultat bekräftar tidigare studier som visar att chefer i kommuner och regioner har sämre organisatoriska förutsättningar i sina arbeten.

Att leda i en lågkonjunktur och i tider av nedskärningar är en enorm utmaning. Cheferna måste jonglera med begränsade resurser samtidigt som de måste upprätthålla hög kvalitet och effektivitet i sina organisationer. Och det är inte så att behoven av vård, omsorg och andra sociala insatser minskar för att det är lågkonjunktur, det kan till och med vara tvärtom. Det är ingen överraskning att denna situation är påfrestande för deras psykiska hälsa.

Om cheferna i välfärdssektorn ska klara av att möta dessa utmaningar uppmanar Ledarna arbetsgivare att:

  • Kritiskt granska chefers organisatoriska förutsättningar i organisationen, inte minst avseende chefer inom kommuner och regioner
  • Systematiskt synliggöra chefers arbetsmiljö
  • Se över chefsuppdragen så att chefen kan ägna sin tid åt ledarskapet och ha utrymme för återhämtning
  • Ge chefer tillgång till stödfunktioner i organisationen
  • Skapa forum för dialog och utbyte mellan chefer
  • Skapa tydlighet om vem/vilka som företräder chefen i frågor som rör deras arbetsmiljö och på vilket sätt de gör det

Den ledning som prioriterar ledarskapet i dåliga tider visar på insikt om ledarskapets stora betydelse och att ledarskap gör skillnad. För nu mer än någonsin behövs ett modigt och innovativt ledarskap.

Andreas Miller, förbundsordförande Ledarna

Jenny Wibacke, förste vice ordförande Ledarna samt föreningsordförande för Ledarna inom vård, omsorg och socialt arbete

Läs debattartikeln hos Dagens samhälle: Synliggör chefers arbetsmiljö systematiskt