Fler nyheter
Medlemsnyhet 13 juni 2024

Återhämtning kan inte skjutas upp till senare

Var fjärde chef hinner inte återhämta sig, visar tidningen Chefs undersökning från 2023. Det har delvis att göra med att vår hjärna lurar oss, menar Sofia Viotti, legitimerad psykolog och föreläsare, som inte är förvånad.
Sofia Viotti. Foto: Eva Lindblad.

De senaste årens höga sjukskrivningstal på grund av psykisk ohälsa visar att brist på återhämtning är ett generellt problem, men för chefer är det ofta ännu värre.

– Ju mer ansvar och ju mer engagerad du är i jobbet, desto svårare kan det vara, säger Sofia Viotti.

Den mänskliga hjärnan är inte byggd för att arbeta så mycket som dagens samhälle kräver. När det är mycket att göra sänder hjärnan ut signalen: gör klart snabbt och vila sen. Nu, när arbetet aldrig riktigt blir klart, måste vi själva ta ansvar för att det är dags att vila. Enligt Sofia Viotti driver dagens kortsiktiga jakt på ekonomisk vinst, i kombination med den kultur vi lever i, en hets som blir svår att motstå.

Prestationsinriktat samhälle

– Dagens samhälle är väldigt prestationsinriktat, vilket gör att det är lätt att börja prioritera bort kroppens behov. Särskilt om man vuxit upp med att föräldrarna jagat prestation eller aldrig fått lära sig att ens egna behov varit så viktiga…

Vi har alltså tre rejäla motkrafter att forcera: biologi, samhällskultur och uppväxtvillkor.

Att brist på återhämtning är skadligt för hälsan vet de flesta egentligen.

– Men att vi gör ett sämre jobb när vi jobbar intensivt och snabbt – det är folk inte lika medvetna om. Vi tror att vi är effektiva, men skulle egentligen jobba bättre med fler pauser och ett lugnare tempo, säger Sofia Viotti, som menar att vi måste börja se återhämtning som en del av jobbet.

– Det är en arbetsuppgift för att skapa goda förutsättningar för kropp och hjärna.

En del kan rent av behöva gå kurs i att lära känna sina behov och förstå återhämtning på djupet:

– Många behöver öva upp sin förmåga att tolerera och ta hand om obehag eftersom det ofta skapas obehag när vi tar en paus om vi har hög stress. Och att generellt sakta ner sitt tempo, vi fastnar lätt i för högt tempo även när det inte behövs.

När vi gör saker långsammare får vi återhämtning, och vi hjälper oss själva att förstå att det inte är så bråttom:

– Vi hejdar loopen som drar in oss i onödig stress.

Bygg in återhämtning

En vanlig inställning till återhämtning är att den ska ske sen, snart, till helgen, på semestern. Men återhämtning är ett behov som sömn, mat och toalettbesök.

– Vi behöver tänka på ett helt annat sätt. Du väntar ju inte med att gå och kissa till helgen. Det viktiga är att bygga in återhämtning i vardagen.

Sofia Viotti uppmuntrar till att lägga in återhämtning under dagen, exakt vad är individuellt, och sedan inte tumma på det. Hon ger två konkreta exempel:

– Mellan varje möte ska det finnas minst en kvarts ledig tid. Och boka in några timmar som inte får bokas varje vecka, det är din tid för att komma ikapp eller reflektera.

Att just chefers återhämtning är viktigare än andras beror på att chefer är en stor del av medarbetarnas arbetsmiljö. En chef i balans är mer närvarande och trygg och löser de anställdas problem bättre. Det visar även på hur organisationen ser på återhämtning:

– Vi människor tar efter det vi ser. Om en chef vill få till en förändring behöver man vara en förebild. Återhämtning är inte en bonus – det är en förutsättning för att klara sitt jobb.

Tre tips för att få till återhämtning

  1. Se återhämtning som en arbetsuppgift – hjärnan ska ha förutsättningar att göra ett bra jobb.
  2. Gå inte på impulsen att jobba snabbare och hoppa över pauser när du är stressad – det är ett falsklarm.
  3. Gör saker långsammare. Att ändra kroppens aktivitetsnivå har ofta en snabbt lugnande effekt.

Artikeln är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 6, juni 2024.

Läs mer och anmäl dig till kurs

Vill du också ha tidningen Chef direkt hem i brevlådan? Läs mer och bli medlem.