Fler nyheter
Medlemsnyhet 8 oktober 2019

Chefsintervju: Jag har lärt mig svåra samtal

Ett enda samtal räcker aldrig, säger Cecilia Wingren om att lösa dispyter och svårigheter.
Cecilia Wingren. Foto: Katja Ragnstam.

Efter många år inom tandvården bestämde sig Cecilia Wingren för att sadla om och vidareutbildade sig inom projekt och ledarskap. Hon började arbeta som teamleder på Kronans Drog­handel och i dag, 20 år senare, har hon en specialistroll som processkoordinator på Oriola Sweden.

– Under alla år som chef har jag jobbat väldigt mycket med utveckling, förbättring och förändring och det har också medfört många svåra samtal. Dessa har handlat om allt från jobbiga omorganisationer som får stor betydelse för enskilda individer till medarbetare som brustit i sin leverans.

Precis som många andra inledde Cecilia Wingren sin ledarskapskarriär med att bli chef över sina kolleger.

– Det var en speciell resa, jag fick ingen särskild vägledning eller kunskapspåfyllning för hur jag skulle hantera det. Tyvärr är det nog vanligt, att det är kunskap man får jobba sig till.

Det kom lite som en överraskning när det dök upp känsliga eller jobbiga personalärenden som hon som chef förväntades klara av att hantera.

– Som ny chef var jag nog otydlig och osäker i sådana sammanhang. Genom åren har jag gått kurser, fått tips och råd av erfarna kolleger och läst en hel del litteratur. Framför allt har jag lärt mig av mina egna erfarenheter. I dag utgår jag från individen det gäller. Hur skulle jag vilja bli bemött i en sådan situation och vilka reaktioner skulle jag kunna förvänta mig? Hur skulle jag vilja få ett budskap presenterat och förklarat för mig?

Förberedelse och uppföljning är två viktiga aspekter för att svåra samtal ska bli bra, enligt Cecilia Wingren.

– Utgå från fakta och var tydlig med budskapet. Ta reda på hur medarbetaren uppfattar budskapet och lyssna på reaktionen. Ofta förstår vi inte hur våra handlingar tolkas av andra. För att få till förändring gäller det att se till att vi är överens om att det finns ett problem och att vi uppfattar det på liknande sätt. Det kräver flera möten och samtal.

Cecilias tips: Så lyckas du med svåra samtal

  • Var förberedd och boka tillräckligt med tid för mötet.
  • Var noggrann med att dokumentera löpande under processen.
  • Boka in uppföljningssamtal. Svåra samtal kräver ofta flera möten.

Cecilia Wingren

Gör: Supply Chain Business and Process Coordinator på Oriola Sweden.
Ålder: 64.
Familj: Två vuxna barn.
Bor: Göteborg.
Karriär: Började som tandsköterska, varav sju år som chef. Utbildade sig inom ledarskap och administration vid Göteborgs universitet 1997–99. 1999 Customer Service Teamleader på Kronans Droghandel som följdes av andra positioner inom bolaget. Har varit i nuvarande position på Oriola Sweden sedan 2018.
Antal år i Ledarna: 17.

Mer om svåra samtal, feedback och coachning läser du på sidorna om Samtal och dialog.

Texten är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 10, oktober 2019.

Vill du också ha tidningen Chef direkt hem i brevlådan? Läs mer och bli medlem!