Pressmeddelande 10 maj 2022

Jenny Jonsson, vd på ByggVesta, är Framtidens kvinnliga ledare 2022

För sextonde året korar Sveriges chefsorganisation Ledarna Framtidens kvinnliga ledare. Syftet är att inspirera fler unga kvinnor att bli chefer. Årets vinnare är Jenny Jonsson, vd på bygg- och fastighetsbolaget ByggVesta samt medgrundare av Yalla Rinkeby.
Jenny Jonsson, vd ByggVesta och Framtidens kvinnliga ledare 2022.

Ledarna rankar årligen de 75 främsta ledarna som är unga och kvinnor. Genom priset lyfter Ledarna fram chefer som är förebilder och visar på värdet av ett gott ledarskap.

Årets vinnare av utmärkelsen Framtidens kvinnliga ledare är Jenny Jonsson, vd på ByggVesta och medgrundare av Yalla Rinkeby.

Jenny är född och uppvuxen i USA och tog mitt under brinnande pandemi över tyglarna i det familjeägda bolaget ByggVesta. Jenny är även drivande i Yalla Rinkeby som erbjuder kvinnor en väg till integration och arbete genom matlagning och ledarskap. Jenny Jonsson är uppvuxen i Seattle, och gjorde karriär som managementkonsult innan hon tog över bolaget.

– Jenny är en ledare som jobbar med våra stora framtidsutmaningar genom ett starkt engagemang för en hållbar byggbransch och ökad integration i samhället. Hon är en tydlig och inspirerande förebild för hela sin bransch, säger Andreas Miller, förbundsordförande Ledarna och jurymedlem Framtidens kvinnliga ledare.

Juryns motivering:

Årets vinnare har nått framgång i en traditionsfylld bransch. Hon arbetar både för integration och hållbara bostäder i utsatta områden, vilket visar på ett stort socialt engagemang. Vinnaren lyckas ta det bästa från sina år som managementkonsult i USA till fastighets- och byggbranschen i Sverige. Genom projektet Yalla Rinkeby hjälper hon kvinnor som befinner sig långt från arbetsmarknaden att etablera sig i vårt samhälle. Hon är mångkulturell i sitt ledarskap och bakgrund och allt detta samlat ger Jenny Jonsson en förstaplacering bland Framtidens kvinnliga ledare 2022.

– Att planera, bygga och förvalta fastigheter hållbart – både utifrån miljö, klimat och sociala aspekter – är något jag brinner för i mitt ledarskap. Jag vill se till att vi gör mer än bara bygga hus, utan också att vi investerar i att lyfta hela området. Jag hoppas kunna inspirera andra att se värdet av att ta ett större socialt ansvar, både för samhället och för det långsiktiga i affären, säger Jenny Jonsson.

Läs hela listan med alla kandidaterna och hitta chefer från olika branscher och lokala regioner.

Om Framtidens kvinnliga ledare

För sextonde året i rad har Sveriges chefsorganisation Ledarna rankat landets främsta 75 chefer som är kvinnor, 20–35 år. Listan omfattar chefer som är verksamma i en mängd olika branscher, såväl lokalt som globalt. Runt 500 kandidater är med i rekryteringsprocessen av Framtidens kvinnliga ledare som genomförs tillsammans med rekryteringsföretaget Wes.

Ledarskap ska inte vara en manlig arena. Genom att lyfta fram goda exempel och inspiratörer – moderna ledare – som också är unga och kvinnor, vänder vi upp och ner på förlegade föreställningar om vem som kan och vill vara chef.

För mer information kontakta Ledarnas pressjour på telefonnummer 08-598 99 333.

Om Ledarna

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med över 100 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer om Ledarna. Pressjour 08-598 99 333.