Pressmeddelande 12 december 2019

Martin Fridolf utsedd till ny vd för Ledarna

Förbundsstyrelsen för Sveriges chefsorganisation Ledarna har utsett Martin Fridolf till ny vd. Han tillträder tjänsten den 1 februari 2020.
Martin Fridolf har utsetts till ny vd för Ledarna.

Martin Fridolf har sedan 2014 arbetat som försäljningschef och marknadschef på Ledarna och är idag tillförordnad vice vd för förbundet. Martin har en lång och gedigen erfarenhet av att jobba med affärs- och marknadsstrategiska frågor, bland annat som marknadschef för Coop, Com Hem och Campadre Scandinavia AB. Han har även mångårig erfarenhet som affärschef och ställföreträdande vd för MedMera Bank AB. Martin är utbildad civilekonom.

– Vi har under en gedigen kompetensbaserad rekryteringsprocess sökt efter en vd med marknadsprofil och stor erfarenhet av att skapa resultat i medlemsburna organisationer, som tillsammans med medarbetarna, mig och förbundsstyrelsen kan ta Ledarna in i framtiden. Martin har den bakgrund och de egenskaper som behövs för att fortsätta den utveckling som Ledarna påbörjat. Han är även en mycket uppskattad person och ledare i organisationen. Jag ser fram emot att tillsammans med honom fortsätta Ledarnas resa mot vår vision; alla har en bra chef, säger Andreas Miller, förbundsordförande för Ledarna, Sveriges chefsorganisation.

– Jag är mycket glad och ödmjuk inför uppdraget som vd för Ledarna. Ledarna är inne i en viktig utvecklingsperiod för att kunna ge medlemmarna ännu bättre service och erbjudande. Konkurrensen om målgruppen chefer är hård och då är det viktigare än någonsin att visa och bevisa att vi är Sveriges enda riktiga fack för chefer, säger Martin Fridolf, tillträdande vd för Ledarna, Sveriges chefsorganisation.

Martin Fridolf efterträder Per Hedelin som enligt tidigare kommunikation lämnade tjänsten som vd tidigare i år. Fram till tillträdesdatum den 1 februari fortsätter Helena Hedlund i sin nuvarande roll som tillförordnad vd. Därefter återgår hon till sin ordinarie roll som avdelningschef och förhandlingschef på Ledarna.

Vid frågor kontakta Ledarnas pressjour

E-post: pressjour@ledarna.se