Pressmeddelande 16 maj 2018

Örebroare knep andraplatsen bland Framtidens kvinnliga ledare 2018

Under en gala i Stockholm hamnade Örebrobördiga Jenny Hermanson, vd Spotify Norden, på en hedrande andraplats på listan över Framtidens kvinnliga ledare 2018.
Jenny Hermanson, tvåa på listan över Framtidens kvinnliga ledare 2018.

Sveriges chefsorganisation Ledarna rankar för tolfte året i rad landets 75 främsta chefer som är kvinnor, som gör skillnad och visar på värdet av ett bra ledarskap.

– Det svenska samhället behöver nya chefer med en modern ledarstil som kan fungera som förebilder för andra, säger Ledarnas ordförande Annika Elias. Jenny Hermanson är en stark representant för de värden vi söker hos Framtidens kvinnliga ledare.

Juryns motivering

I Jenny Hermansons vardag ger gårdagens framgångar inga garantier för morgondagen. För att lyckas i en så snabbrörlig bransch, som verkar i gränslandet mellan teknik och kreativitet, krävs snabba beslutsvägar och korsfunktionella strukturer. Då behövs ett ledarskap som skapar tillit och mod hos varje medarbetare och samtidigt erbjuder stabilitet och fokus. Inte bara förändrar hon normen genom att ha tagit sig till toppen i en mansdominerad bransch, hon har också varit med och utvecklat initiativet Equalizer, som verkar för en jämställd musikbransch. Det gör Spotifys Norden-vd, Jenny Hermanson, till 2:a bland Framtidens kvinnliga ledare 2018.

För research och kvalitetssäkring av listan ansvarar WES, Women Executive Search.

Läs hela listan med alla kandidaterna