Arbetsmiljö

Arbetsmiljö är ett brett begrepp och omfattar allt möjligt som påverkar oss på arbetsplatsen. Både fysiskt och socialt.

Vår arbetsmiljö förändras i takt med ny teknik, nya affärsmodeller och nya sätt att driva verksamhet. I den tid vi lever just nu är den psykosociala ohälsan ett växande problem. Sedan 2010 har den psykiska ohälsan i arbetslivet ökat med mer än 70 procent.

Att ha en god arbetsmiljö är viktigt ur flera perspektiv:

  • Humanistiskt – för att motverka ohälsa och sjukdom.
  • Ekonomiskt – för att undvika kostsamma sjukskrivningar och minskad produktivitet.
  • Juridiskt – för att du som arbetsgivare enligt lag är skyldig att förebygga sjukdom, olycksfall och ohälsa.

Läs mer om det juridiska ansvaret på vår sida om arbetsmiljöansvar.

Den fysiska arbetsmiljön

Den fysiska arbetsmiljön består av konkreta faktorer som belysning, arbetsställning, ljud, kemikalier, städning, ventilation, temperatur, farliga maskiner och liknande. Många av dem är relativt enkla att identifiera och påverka.

Den sociala och organisatoriska arbetsmiljön

Den organisatoriska arbetsmiljön omfattar de villkor och förutsättningar vi har för att göra vårt jobb, till exempel ledarskap, styrning, kommunikation, resurser, delaktighet och ansvar.

Den sociala arbetsmiljön handlar om det sociala samspelet, samarbetet med andra människor, och socialt stöd från chefer och kollegor.

För att förstå hur behoven ser ut i din organisation krävs att du är lyhörd och vaksam.

Mer om detta ur ett juridiskt perspektiv hittar du på vår sida om den sociala och organisatoriska arbetsmiljön.

En bra arbetsmiljö är ekonomisk

För att veta vilka insatser och åtgärder du ska prioritera, kan du räkna ut arbetsmiljöns ekonomiska konsekvenser. En sådan kalkyl ger dig ett bra beslutsunderlag.

Prevent erbjuder det webbaserade verktyget LönSAM för att räkna på investeringar i en bättre arbetsmiljö. 

När du identifierat vilka insatser som behövs och genomfört dem, kan du börja se de ekonomiska vinsterna. De anställda åstadkommer mer på kortare tid, är friskare och stannar förmodligen längre i organisationen. Organisationen minskar sina kostnader för sjukskrivning, rehabilitering och rekrytering.

Din viktiga roll som chef

Hur du utövar ditt ledarskap spelar en stor och viktig roll för dina medarbetares arbetsmiljö. Att skapa en god arbetsmiljö handlar framförallt om att se till att medarbetarna har det de behöver för att göra ett bra jobb och samtidigt må bra. På vår sida om hälsa i arbetslivet hittar du praktiska tips om hur du kan jobba.

Podd: Nya regler för bättre arbetsmiljö

Syftet med Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter AFS 2015:4 är att främja en god arbetsmiljö och förebygga risk för ohälsa på grund av organisatoriska och sociala förhållanden i arbetsmiljön.

Hör Viktoria Lundqvist förklara vad det innebär för dig som chef.