Bygg ditt personliga varumärke

När du vet vad du vill i din karriär och är redo att ta nästa steg, behöver du börja marknadsföra dig själv.

Både rekryterare och arbetsgivare som söker chefer letar på webben. Därför är det viktigt att du syns i rätt sammanhang och på rätt sätt, utifrån i vilken typ av jobb du letar efter.

Om du har formulerat målen för din karriär och kartlagt din kompetens, som du kan läsa mer om på sidan Karriärplanering, så har du en bra utgångspunkt.

Hitta rätt kanaler att synas i

Nu behöver du hitta dina bästa skyltfönster, de kanaler där du kan marknadsföra dig själv och din kompetens. Det kan vara specialiserade grupper i sociala medier, diskussionsforum, konferenser, Linkedin, Twitter eller branschmedier för de branscher där du vill jobba.

Om du vill söka dig vidare inom den organisation där du är idag, kanske de bästa skyltfönstren är intranätet, interna forum av olika slag eller de sociala sammanhangen.

Dela med dig av din kunskap

Fundera på vilka unika perspektiv och erfarenheter du har, som du kan dela med dig av. Var generös med din kunskap och dina åsikter, så länge de gynnar din plan och dina mål. Hitta det sätt som passar dig. Du kanske kan delta i nätverk för chefer, diskussioner i olika forum, erbjuda dig att hålla i seminarier eller sitta med i expertpaneler. 

Uppdatera din profil på Linkedin

Även om alla dessa skyltfönster inte känns tillgängliga för dig, är det viktigt att du presenterar dig på ett bra sätt på Linkedin. Skaffa hjälp om du är ovan vid sociala medier.

Du kan också ta hjälp av vår checklista för Linkedinprofilen.

Många rekryterare använder Linkedin som sin viktigaste källa när de söker efter kandidater, och om de inte kan hitta dig där riskerar du att gå miste om möjligheter.

Fyra måsten för din Linkedinprofil:

  • Välj en bild som visar ditt professionella jag.
  • Använd de nyckelord som rekryterare använder när de letar efter personer med din kompetens.
  • Lägg till en kärnfull beskrivning som sammanfattar dina mål, erfarenheter, drivkrafter och egenskaper.
  • Beskriv dina olika anställningar på ett tydligt och korrekt sätt, gärna med någon detalj som ger en tydlig bild av ditt ansvarsområde. Det kan vara vilka marknader du ansvarat för, eller hur många medarbetare du haft personalansvar för.

Hitta rätt begrepp att använda

För att kunna förmedla till andra vad du kan och vad du vill göra, behöver du identifiera vilka begrepp som används inom intressanta branscher och verksamhetsområden. Du hittar ofta begreppen i de jobbannonser som tilltalar dig.

Kompetens – exempel

Om du ska byta bransch eller inriktning i din karriär kan du behöva förändra ditt sätt att beskriva dig själv och din kompetens. Identifiera vilka av dina kompetenser som du kan ha användning för i din nya karriär och som kan vara attraktiva för en ny arbetsgivare.

Några exempel:

  • Vana vid att jobba i en bransch präglad av förändring och tillväxt.
  • Erfarenhet av arbete i ledningsgrupp.
  • Vana vid att leda och utveckla verksamhet.
  • Erfarenhet av budget- och resultatansvar.
  • Erfarenhet från förändringsarbete eller omorganisationer.
  • Vana vid att jobba i politiskt styrd eller idéburen organisation.
  • Vana vid att jobba i projektform.
  • Erfarenhet av internationella organisationer.
  • Kunskap om regelverksfrågor.
  • Säljerfarenhet.
  • Erfarenhet från att jobba systematiskt med logistik.

När du är redo att söka jobb

När du hittat rätt jobb är det läge att börja slipa på hur du presenterar dig själv.

Mer om det hittar du på sidan Söka jobb som chef.

Se filmen: Så bygger du ditt hisstal