Linkedinprofilen – en checklista

Innan du börjar jobba med din Linkedinprofil, är det bra att fundera på vad syftet med profilen är och vilka du vill nå ut till.

Vill du ha ännu fler tips? Ladda ner en komplett manual med allt du behöver veta för att optimera din profil på Linkedin.

När du funderat kring syftet, är nästa steg är att skapa eller uppdatera profilen för att visa vem du är och vad du vill.

Här är våra tips för en komplett Linkedinprofil:

  • Ska alla kunna se att du ändrat dina uppgifter? Du får frågan i samband med att du uppdaterar. Välj ”ja” eller ”nej” beroende på vad som passar i din situation.
  • Välj ett foto som är taget i närbild, rakt framifrån, och som visar din professionella sida.
  • Lägg till en e-postadress som inte är kopplad till din arbetsgivare.
  • Använd rubriken för att sammanfatta vad du gör och kan på ett lockande och kortfattat sätt.
  • Lägg in de relevanta positioner du har haft genom åren. Om arbetsgivarna har egna Linkedin-sidor, se till att de blir kopplade till respektive position.
  • Lägg till arbetsgivarens webbplats, blogg eller liknande till respektive position.
  • Beskriv vad du ansvarat för och bidragit med i varje anställning, använd gärna siffror och andra konkreta mått på ditt ansvar och dina resultat.
  • Hitta dina nyckelord – till exempel ord som ofta används i chefsjobbannonser som lockar dig. Använd nyckelorden minst tre gånger vardera i din profil, så blir du lättare att hitta för rätt arbetsgivare och rekryterare.
  • Be tidigare chefer eller kollegor om rekommendationer, de adderar trovärdighet och tyngd åt din profil.
  • Lägg till kompetenser, ”skills”. Dessa kan dina kontakter också bekräfta genom så kallade ”endorsements”.
  • Skriv en kortfattad presentation av dina mål, drivkrafter, erfarenheter och egenskaper i sammanfattningen. Använd dina nyckelord.
  • Lägg till kontakter från ditt professionella nätverk, som du tror kan vara gynnsamma för dina karriärmål. Ändra Linkedin:s standardmeddelande till en personlig hälsning.
  • Leta upp grupper som fokuserar på dina specialområden. Där kan du knyta kontakter och delta i diskussioner för att stärka ditt personliga varumärke.
  • Skriv statusuppdateringar eller artiklar som stärker din professionella profil. Undvik att vara alltför privat, och att uppdatera bara för uppdaterandets skull.
  • Gilla, kommentera och dela andras inlägg då och då, så blir du mer synlig i andras flöden.