Så ska WSP Management vinna kompetensmatchen
Jeanette Reuterskiöld.
Hos WSP leder hon 500 medarbetare, en stor organisation där hennes tidigare vd-erfarenheter är till nytta. Jeanette drivs av förändringsledning och går igång på utmaningen i att vara tydlig.
– Det kräver stor kommunikativ förmåga och som ledare behöver du kunna få med dig både cheferna och medarbetarna. Att driva stora eller små förändringar är för mig samma process, men de stora förändringarna kräver mer tid och uthållighet, säger Jeanette Reuterskiöld.
Uppgift att utöka
WSP är ett globalt bolag som verkar på lokala marknader. Det finns ett enormt nätverk med kompetenser runt om i världen och en stark vilja att dela med sig av den. Inom WSP finns ett antal olika talangprogram där man som deltagare får möjlighet att nätverka globalt.
Jeanettes uppgift är att få enheten Management växa ytterligare för att möta marknadens ökande behov. Hon kommer närmast från en roll som vd på Arcona, innan det var hon vd för Hifab.
Som Ledarnas egna undersökningar visar, är bristen på kompetens stor i branschen. En rejäl utmaning även för WSP. Nyckeln ser Jeanette är att varje dag arbeta med att locka till sig de bästa medarbetarna, men framför allt att få dem att stanna kvar.
– Vi vet att de blir uppvaktade av andra arbetsgivare. Som en av branschens största behöver vi både utveckla de juniora och naturligtvis locka även senior kompetens. Det är en delikat balans, säger Jeanette.
Tydliga förväntningar
Jeanette leder ett 60-tal chefer med regions-, avdelnings- eller gruppansvar på WSP Management.
– Likt andra chefer delar jag utmaningen med att inte räcka till. Då är det viktigt att vi sätter rätt förväntan och kommer överens med medarbetarna hur vi kommunicerar. Det är oerhört viktigt att var och en vet vad jag som chef förväntar mig och vice versa.
Jeanette Reuterskiölds tips för att locka rätt kompetens:
- Utveckla cheferna.
- Lyft fram det lustfyllda i alla projekt.
- Arbeta löpande med kulturen.