Bransch – Media


Branschansvarig på Ledarna

Som branschansvarig uppmärksammar jag aktuella nyheter och trender inom mediebranschen. Fokus är inställ på nyheter, verksamhets- och ledarskapsfrågor som påverkar dig som chef inom mediebranschen.

Min branschbevakning ska ses som ett komplement till Medieledarnas egen verksamhet.

/Irena Franzén, bransch- och avtalsansvarig på Ledarna
Kontakta mig gärna om branschfrågor!
irena.franzen@ledarna.se




Nyheter om branschen

  • 2017-09-20

    Schibsted delar upp verksamheten

    (Dagens Media Medier)

    Schibsted vill förtydliga skillanderna mellan de olika delarna i verksamheten. Därför skapar man de två divisionerna "marketplaces" och "media". Vilket innebär att alla köp- och säljsajter hamnar i en egen division kallad "marketplaces", medan mediedelen hamnar i en annan kallad "media".

    Syftet är att tydliggöra skillnaderna mellan de olika delarna i verksamheten, och ambitionen är att på så vis växla upp utvecklingstakten och ytterligare stärka bolagets lokala kompetens och varumärken på mer än 20 marknader.

  • 2017-09-14

    TU Internetbarometer Q2 2017

    (Dagspress Nyheter)

    Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. – Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU.

  • 2017-09-13

    Bibliotekens framtid är digital

    (Sveriges Radio P1 Kultur/Kulturnytt)

    Erik Fichtelius är nationell samordnare för biblioteksstrategin som ska vara klar 2019. Foto: Christine Olsson/TT, KB Att digitalisera och samla ihop de svenska bibliotekens utbud är viktigt, men också en stor utmaning. Det är en av slutsatserna i den nationella biblioteksstrategins omvärldsrapport som publicerades idag. Rapporten belyser bland annat behovet av att bygga en gemensam digital plattform för alla bibliotek, istället för att det – som idag – finns olika plattformar runt om i landet.

  • 2017-09-13

    Nytt nationellt mediecenter i Göteborg

    (Medievärlden)

    Satsningen på ett mediecenter på Lindholmen Science Park i Göteborg har nu blivit verklighet. Arbetet för att få i gång verksamhetenhar pågått sedan 2015. Tidningsutgivarna (TU), Public Service-bolagen Sveriges Radio och Sveriges Television och landets ledande medieakademier står också bakom projektet . Målet är att stärka publicistiken, journalistiken, det offentliga samtalet och demokratin.

  • 2017-09-08

    DN filar på redaktionell mångmiljonsatsning

    (Dagens Media Senaste Nytt)

    Dagens Nyheter planerar en redaktionell storsatsning inför valet nästa år. DN planerar en journalistisk storsatsning som bland annat innebär att tidningen ska rekrytera fler politiska reportrar. I satsningen ingår även ”digital utveckling för att presentera det journalistiska materialet på bästa möjliga sätt, ökad bemanning för att täcka nyheter under hela dygnet och en särskild satsning på att faktagranska nyheter och politiska utspel”, skriver Dagens Nyheter .

  • 2017-09-07

    SvD och Aftonbladet gör tv ihop

    (Dagens Media Senaste Nytt)

    SvD Näringsliv gör ekonomi-tv tillsammans med Aftonbladet.

  • 2017-09-06

    Fd TV4-chef tar över Hemnet

    (Medievärlden)

    För två år sedan lämnade Cecilia Beck-Friis rollen som vice vd på TV4 och chief digital officer på Bonnier Broadcasting. Totalt hade hon då varit på TV4 i över 15 år och haft en rad olika roller. Men nu står det klart att Cecilia Beck-Friis utsetts till ny vd för Hemnet.

  • 2017-09-05

    Land Lantbruk tillsätter politisk chefredaktör

    (Medievärlden)

    Sedan två år tillbaka är Lena Johansson chefredaktör för LRF Medias varumärken Land Lantbruk och Land Skogsbruk. Men nu byter hon roll. Hennes nya uppdrag blir att som politisk chefredaktör sätta fokus på mat och miljö i samhällsdebatten. ”Vi är på väg in i en spännande valrörelse och mitt mål är att mat, miljö, energi och andra gröna frågor ska komma högt på den politiska agendan”, säger Lena Johansson, vars fokus kommer att ligga på att utveckla och förnya opinionsmaterialet. ”Det är inte så många som skriver insändare till tidningar längre, men det är inte någon brist på debattlusten. Se bara hur åsikter sprids på Facebook och i andra sociala medier.” Som politisk chefredaktör kommer hon att ingå i redaktionsledningen.

  • 2017-09-04

    Metro får ny kostym

    (Medievärlden)

    ”Det händer mycket med organisationen på mediehuset Metro. Vi har nya ägare och en ny energi på redaktioner och avdelningar, det vill vi ska märkas i tidningen”, säger chefredaktör Staffan Erfors i ett pressmeddelande. Nyligen gjordes flera förändringar i fredagstidningen vilka skulle ge mer luft. De tankarna har man tagit med sig i utvecklingsarbetet kring hela tidningen, enligt Staffan Erfors. En stor förändring blir att varje dag har ett särskilt tema i tidningen framöver.

  • 2017-09-01

    SvD Junior värvar från Lilla Aktuellt

    (Medievärlden)

    Hösten 2015 drog SvD igång sin nyhetstidning för barn och unga SvD Junior. Sedan dess har ökningen i antal prenumerationer och besökare på sociala plattformar varit stadig, enligt tidningens egna siffror. Nu expanderar SvD Junior och rekryterar Lukas Nilsson, som tidigare arbetat på Lilla Aktuellt. Ett format tidningen inspireras av – varför Lukas Nilsson blir en särskild tillgång, säger SvD Juniors chefredaktör Stina Cederholm. ”Vi inspireras mycket av Lilla Aktuellt och tycker att de är mycket duktiga i tilltalet på sociala medier. Lukas tillför kunskap som gör att vi kommer att kunna utveckla framförallt det rörliga formatet som är en viktig del av såväl Snapchat som Facebook och Instagram.” Lukas Nilsson ser fram emot sitt nya jobb: ”Det finns redan så mycket nyheter för vuxna men det är sällan som barn verkligen får ta plats. Därför behövs SvD Junior, en tidning som det ska bli väldigt roligt att vara med och skriva för.

  • 2017-09-01

    Morgonpressens digitala annonsintäkter fortsätter öka

    (Dagens Media Medier)

    De digitala annonsintäkterna för morgonpressen har ökat med 6 procent. Samtidigt fortsätter också landsorts- och storstadspressens tillväxttåg, visar siffror från TU.

  • 2017-08-30

    Claes de Faire ny publisher på Fokus – Hakelius blir politisk chefredaktör

    (Resumé Media)

    Claes de Faire får utökat ansvar på Fokus och blir ny publisher samt ansvarig utgivare. Tidigare chefredaktören Johan Hakelius tar ett kliv tillbaka och blir ny politisk chefredaktör för magasinet.

  • 2017-08-30

    Ny huvudredaktör för Göteborgs-Postens helgbilaga

    (Resumé Folk på väg)

    Ulf Roosvald blir Göteborgs-Postens nya huvudredaktör för helgbilagan Två Dagar. Han har varit frilansande reportageskribent under de senaste 15 åren och har tidigare även varit en del av fotbollsmagasinet Offsides redaktion.

  • 2017-08-29

    Mitt i nysatsar – gör om både innehåll och utseende

    (Dagens Media Senaste Nytt)

    Nu tar man nya tag med både förändrat utseende och innehåll för bolagets 31 editioner. Målet med omformningen är att trappa upp den lokala bevakningen, bland annat genom lanseringen av en ny startsida där de mest populära artiklarna ska synas, en form av uppsamlingsplats för Mitt i:s alla lokala tidningar.
    Anna Körnung, chefredaktör på Mitt i, ser fram emot att komma igång med det nya formatet.
    – Vi vill samla större nyheter som berör alla. De större medierna är väldigt duktiga på riksnyheter, men det finns stora vita fläckar som inte bevakas och det är vår roll att fylla igen. Det finns ett behov av nyheter och det är också viktigt ur en demokratiaspekt. Det viktiga är innehållet, vi vill få ett bättre nyhetsflöde, säger hon.

  • 2017-08-29

    UNT kapar tio tjänster

    (Dagens Media Medier Dagspress)

    När Upsala Nya Tidning ska fokusera digitalt försvinner tio tjänster.

  • 2017-08-24

    Ny biträdande försäljningsdirektör på TV4

    (Resumé Folk på väg)

    Rikard Sjöberg blir ny biträdande försäljningsdirektör på TV4-Gruppen. Sjöberg efterträder Fredrik Lamotte som lämnar TV4 under hösten.

  • 2017-08-23

    Hon tar över Hakon Media

    (Resumé Folk på väg)

    Annika Lindecrantz blir ny vd, ansvarig utgivare och chefredaktör i Hakon Media som bland annat ger ut titlarna Icanyheter och Market.

  • 2017-08-22

    VK:s chefredaktör till SVT

    (Resumé Folk på väg)

    Västerbottens-Kurirens chefredaktör Ingvar Näslund lämnar tidningen för att gå vidare till SVT:s lokala redaktioner i norr.

  • 2017-08-21

    Hon tar över efter Åsa Jamal

    (Resumé Folk på väg)

    Åsa Barsness blir ny kommunikations- och HR-direktör på Bonnier Broadcasting. Hon efterträder Åsa Jamal som lämnade sin tjänst i somras. Åsa Barsness kommer senast från tjänsten som kommunikationsdirektör för bygg- och teknikkonsultföretaget Sweco. Hon kommer att tillträda sin nya tjänst vid årsskiftet – Åsa kombinerar djupa kunskaper inom kommunikation och marknadsföring med lång erfarenhet från ledarskap inom teknikdrivna verksamheter och av digital transformation.

  • 2017-08-18

    Björn Werner blir kulturchef på GP

    (Resumé Folk på väg)

    Nu står det klart att Björn Werner blir ny kulturchef på GP efter att Ingrid Norrman går i pension.

Hitta vägledning genom våra chefsguider

Vill du veta mer om allt ifrån arbetsrätt till karriär, lön och jämställdhet? Hitta svaren i våra chefsguider!

Bli medlem