Chefens 100 första dagar – nytt chefsjobb

Hur viktig är den första tiden på nytt chefsuppdrag? Ge dig själv bästa möjliga förutsättningar för en lyckad entré på ditt nya jobb.

Kursinformation

Typ av aktivitet: Kurs
Omfattning: Halvdag
Öppen för: Medlemmar
Kostnad: Kursen ingår i medlemskapet

Upplägg

Föreläsning
Övning

Kursen bygger på aktivt deltagande från dig som är med. Fokus är på diskussion och övning i grupp, föreläsningen upptar en mindre del av tiden.

Oavsett om du växlar upp till ett större chefsmandat eller tar dig an ditt allra första ledaruppdrag så kan det vara en smula läskigt att börja på ett nytt jobb.

Det sägs ju också att de första 100 dagarna är helt avgörande för hur du kommer att klara jobbet. Men stämmer det? Både ja och nej!

Kursen vänder sig till dig som vill undvika fallgroparna när du introduceras in i en ny organisation och framför allt blir du rustad med verktyg som underlättar för att skapa en framgångsrik entré i din nya roll.

Exempel på vad du lär dig om chefens 100 första dagar

  • Självmedvetenhet kring vem du efterträder
  • Hur du kan tänka för att vinna största möjliga gehör
  • Vikten av att arbeta med effektiv kommunikation
  • Vilka moment din egen introduktionsplan bör innehålla

Det här kan du förvänta dig av kursen

Genom föreläsningar, reflektion och erfarenhetsutbyte samt workshops får du tips på hur du kan lägga upp din egen introduktionsplan. Det handlar om att kunna balansera mellan kultur och struktur. Vi tittar på vilka intressenter du ska involvera, vilka processer du behöver initiera och hur du kommunicerar för att förankra dig själv i din nya organisation.

Teori varvas med praktiska övningar, erfarenhetsutbyten och tips. Dagen bygger på att alla deltagare är aktiva.

Bikuporna var väldigt bra, att prata med andra chefer om specifika utmaningar.

Tidigare kursdeltagare

Datum, tid och plats

Välj kurstillfälle och klicka på knappen för att anmäla dig.
Digitalt, Zoom
03 december 2024 klockan 9.00-12.00

Om kursledaren

Ylva M Andersson har gedigen erfarenhet av att leda transformationer i olika branscher och stötta organisationer att möta ett arbetsliv i ständig förändring. Ylva är utbildad journalist och har haft tunga chefsbefattningar på flera av de största mediehusen såsom TV4, Sveriges Radio och Sveriges Television. Sedan 2016 driver Ylva bolaget MAY Strategies, som utvecklar ledare och deras team.