2014-01-31

Tipsen som får ditt hisstal att lyfta

Vem är du? Och vad står du för? Det finns många tillfällen i livet när det är viktigt att formulera sig – säljsamtalet med nya kunden, anställningsintervjun eller första dejten. Ett knep är att skapa ett hisstal.

Ett hisstal ska beskriva dig och ditt budskap på 40 sekunder till två minuter. Begreppet kommer ursprungligen från de anglosaxiska länderna där det kallas för ”elevator pitch”.

Du kan använda dig av den klassiska retoriken för att nå fram med ditt budskap. Retorik är konsten att övertyga någon om något utifrån begreppen ethos, logos och pathos.

  • Ethos handlar om vem du är! Här finner vi våra värderingar, vilket är våra föreställningar om vad som är rätt och fel samt vad som är viktigt för oss i livet. Värderingar utgör de principer som du lever efter och de påverkar, medvetet eller omedvetet, dina tankar, känslor och beslut du tar.
  • Logos handlar vad du gjort tidigare, det vill säga vad du kan. Här kan du lyfta fram dina erfarenheter, resultat och arbetsuppgifter. Ibland behöver du också ge perspektiv på din resa då alla inte per automatik känner till ditt yrkesområde. Det kan handla om att berätta mer om branschlogiken eller din arbetsgivares historia och utgångsläge.
  • Pathos är den tredje byggstenen för att bygga din presentation. Pathos handlar om dina drivkrafter och mål. Vad driver dig och vad vill du? Dina drivkrafter kan vara allt från inflytande till möjligheten att få utveckling. Dina mål sammanfattar vad du verkligen vill göra i framtiden.

Vad kan du då använda hisstalet till? Det finns massor av användningsområden. Du kan använda det vid intervjuer då du ofta blir ombedd att berätta kort om dig själv. Hisstalet passar också utmärkt vid olika typer av mingelsituationer då du träffar olika personer. Hisstalet kan även användas i din sammanfattning i ditt CV, på LinkedIn eller varför inte i din Twitter-biografi.

Fem tips som får hisstalet att lyfta:

  1. Tänk igenom vad som är unikt med dig. Jämför exempelvis ”jag är en chef inom byggbranschen” med ”jag är chef för ett företag som är XXX”.
  2. Gör det spännande. Vad är det som du går igång på? Vad i ditt företag motiverar dig? Bygg in det i hisspitchen.
  3. Håll det enkelt. Ett bra hisstal försöker inte sälja allt till alla. Istället handlar det om att förklara en enkel idé på kort tid.
  4. Skala bort och skala ned. Rannsaka dig och ta bort överflödig information. Varför är det här viktigt att lyfta? Vad vill du att mottagaren ska minnas?
  5. Övning ger färdighet. Använd råden och skriv ned hisstalet. Läs det högt, skriv om det, läs det högt och skriv om det igen. Till en början kan det kännas lite obekvämt, men med tiden blir det enklare.


Källa: Steve Strauss, ”Elevator Pitch: 5 Tips for Creating a Strong Sale Message”

Uppdaterat: 2014-04-16

Jag vill bli medlem i Ledarna!

Bli medlem