Frågor och svar

Ämnen

32 träffar

Tråkigt att du vill lämna Ledarna. Innan du gör det, vill vi påminna om några av de medlemsförmåner som du då går miste om:

För att avsluta ditt medlemskap i Ledarna ska du skicka in en signerad utträdesblankett. Skriv ut blankett för utträde och skicka den till oss via post eller e-post, adressuppgifter hittar du på blanketten.

Tänk på att:

  • Medlemskapet upphör tidigast vid kommande månadsskifte efter att ansökan inkommit till Ledarna, i enlighet med § 4 i stadgarna.
  • Din medlemsavgift betalas i efterskott. Om du är passiv medlem betalar du din avgift halvårsvis i förskott.
  • Ledarna – Sveriges chefsorganisation är inte en a-kassa. Vill du lämna a-kassan, till exempel Ledarnas a-kassa som är fristående från fackförbundet Ledarna, måste du kontakta den a-kassa du är medlem i. Samtliga a-kassor hittar du hos Sveriges a-kassor.

Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Att betala medlemsavgiften via autogiro är enkelt, bekvämt och dessutom bra för miljön. Du har följande tre alternativ:

Medgivande via din internetbank

Logga in på din internetbank och fyll i de uppgifter som behövs för att registrera ett autogiromedgivande.

Medgivande med e-legitimation

Gör medgivande om autogiro direkt via Bankgirocentralen.

Medgivande per post, e-post eller fax

Använd blanketten Autogiromedgivande – fyll i, skriv under och posta, e-posta eller faxa den till oss.

På Mina sidor läser du mer om dina avgifter (inloggning krävs).


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

E-faktura innebär att du får en elektronisk avi på medlemsavgiften en gång per månad via din internetbank. Du kontrollerar att avin stämmer och godkänner den. Du godkänner alltså betalningen genom ett enkelt klick och slipper knappa in OCR-numret varje gång.

För att betala med e-faktura loggar du in på din internetbank och söker upp Ledarna som betalningsmottagare.

Om du inte får en e-faktura, ringer du till din internetbanks kundtjänst.

Påminnelse

Skulle du missa en betalning så kommer fakturan med posten. Efter att skulden är reglerad kommer fakturan åter som e-faktura.

Avanmälan

Vill du inte längre använda e-faktura, eller om du ska byta bank, gör du avanmälan hos din internetbank.

Medlemsnummer

Ditt medlemsnummer hittar du på inbetalningskortet.

På Mina sidor läser du mer om dina avgifter (inloggning krävs).


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Nej, du måste själv ansöka om medlemskap i en a-kassa. Om du vill tillhöra en a-kassa, och i så fall vilken du vill tillhöra, väljer du själv.

Tänk på att storleken på din totala ersättning vid arbetslöshet påverkas av om du är med i en a-kassa eller ej.

Ledarna är en arbetstagarorganisation, i dagligt tal ett fackförbund.

Ledarnas a-kassa är helt fristående från Ledarna.


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Om du har uppsägningstid från ett annat fackförbund är medlemskapet i Ledarna kostnadsfritt under uppsägningstiden från ditt gamla fackförbund (max 3 månader).

För att du inte ska få ett avbrott i kvalificeringstiden för inkomstförsäkringen, måste du se till att det inte blir ett glapp i betalningsperioden från ditt gamla förbund.

Gör så här:

  1. När du har blivit medlem i Ledarna kontaktar du ditt nuvarande fackförbund och begär utträde.
  2. Under övergångsperioden, det vill säga perioden från det att du blivit medlem i Ledarna och innan du fått utträde från ditt gamla fackförbund, är du registrerad som kostnadsfri medlem i Ledarna för att slippa behöva betala dubbla avgifter under utträdesperioden från ditt gamla förbund (max 3 månader).
  3. När utträdet har gått igenom kontaktar du Ledarna och meddelar slutdatum.
  4. Under övergångsperioden får du normalt inte förhandlingsstöd gällande ett redan pågående ärende med din arbetsgivare.

Välkommen med din ansökan redan idag!


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Om du är kund hos Kivra får du vår faktura i din digitala brevlåda, vilket ger dig möjlighet att ta emot fakturan digitalt var du än befinner dig.

Du kan även använda Kivras betalningsfunktion för att betala din avgift.

Tänk på att alltid ha en uppdaterad e-postadress hos Kivra. Är din e-postadress inte aktuell hos Kivra, får du inget meddelande om ny post.

Läs mer på Kivras webbplats

Påminnelsefaktura

Vid obetalda medlemsavgifter skickas påminnelsen alltid postalt.

På Mina sidor läser du mer om dina avgifter (inloggning krävs).


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Den 21 november 2017 lanserades en ny version av ledarna.se. Webbplatsen är lite annorlunda uppbyggd och vår förhoppning är att det ska hjälpa dig att enklare hitta den information som du söker.

Här kan du läsa mer om hur du hittar på webbplatsen


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

För att kunna hjälpa dig, och för att kunna ta reda på vad problemet är, vill vi gärna att du kontaktar oss med mer information. 

Beskriv problemet så utförligt du kan, när det uppstår och vad du gjorde innan det uppstod. Skicka beskrivningen till webbredaktionen@ledarna.se. Kom ihåg att lämna dina kontaktuppgifter. Har du möjlighet, får du gärna skicka med en eller flera skärmbilder.


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Den tid du varit försäkrad i ett annat förbunds basförsäkring kan du tillgodoräkna dig i Ledarnas basförsäkring. Om du haft tilläggsförsäkringar i ditt tidigare förbund kan du tillgodoräkna dig även den tiden i våra motsvarande tilläggsförsäkringar så länge det inte är något glapp mellan försäkringarna.

Om du ansöker om tilläggsförsäkring tid i samband med att du blir medlem hos oss, kan du också tillgodoräkna dig tid från det andra förbundets inkomstförsäkring med fler ersättningsdagar än du kan få i vår basförsäkring.

Du kan läsa mer om kvalificeringstider och villkor hos Bliwa


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.

BankID är en elektronisk legitimation som du använder på internet och som motsvarar ditt ID-kort eller körkort. Du kan använda

  • BankID på fil (sparas och används i din dator) eller
  • mobilt BankID (app som du laddar ner i mobilen eller surfplattan och som kan användas på olika enheter).

Det är din bank som utfärdar BankID. Enklast är att logga in på din banks webbplats och söka upp information om BankID.

Mer information och instruktioner hittar du hos BankID


Hjälpte det här svaret dig?

Så roligt att höra! Tack för din återkoppling.

Tack, vi har tagit emot ditt svar! Det var tråkigt att du inte blev hjälpt.

Tack för att du tog dig tid! Dina synpunkter hjälper oss att bli bättre.