2008-03-13

Barbro Dahlbom-Hall är Årets Ledarutvecklare 2008

Igår kväll korades Barbro Dahlbom-Hall till Årets Ledarutvecklare 2008 på Kompetensgalan i Stockholm. Kompetensgalan arrangeras för sjätte året i rad. Priset till Årets Ledarutvecklare är nytt för i år. Bakom priset står Ledarna, Sveriges chefsorganisation.

Barbro Dahlbom-Hall får priset för att hon: "tidigt uppmärksammade ledarskapet i Sverige och för att hon idag på ett mycket uthålligt och framgångsrikt sätt utövar sin ledarutvecklingsgärning både nationellt och internationellt."

Syftet med priset till Årets Ledarutvecklare är att belöna en person som på ett föredömligt sätt utvecklat ledare, förbättrat deras förutsättningar att utöva ledarskap och på så sätt bidragit till att föra ledarskapet i Sverige framåt.

— Chefer och ledarskap värderas inte särskilt högt idag. Med priset vill vi inspirera fler arbetsgivare att utveckla det goda ledarskapet. Barbro Dahlbom-Hall är både en förebild och en föregångare i det arbetet, säger Annika Elias, ordförande för Ledarna.

Barbro Dahlbom-Hall är konsult i ledning och ledarutveckling. Hon har varit egen företagare i nästan 30 år med uppdrag både nationellt och internationellt, bland annat för SIDA och FN. Hon har skrivit flera böcker som översatts till många språk, som den prisbelönta boken "Lära Kvinnor Leda Kvinnor" och senast "Lära Män Leva - i ledarskapets dilemma".

Kriterier för priset Årets Ledarutvecklare:

• Pristagaren har verkat för att förbättra ledarskapet inom en organisation/företag eller i Sverige i stort.
  • Pristagaren drivs av en övertygelse och framtidssyn om det goda ledarskapet.
  • Pristagaren har åstadkommit en förändring i ledarskapet genom medvetet arbete och kompetensutvecklingsinsatser.
  • Pristagaren har jobbat för att röja hinder och ge chefer goda förutsättningar att utöva sin ledarroll på ett framgångsrikt sätt.

Juryn för priset Årets Ledarutvecklare har bestått av:

• Ingalill Holmberg (Ordf.), Ph D, Associate Professor, Stockholm School of Economics
  • Bosse Andersson, reporter, Dagens Nyheter
  • Annika Elias, ordförande, Ledarna
  • Karin Francke, personalstrateg/chefsutveckling, Personalstrategiska avdelningen, Stockholm stad
  • Tor Krusell, personaldirektör, Skanska
  • Bengt Huldt, vd, Metallgruppen
  • Lena Rökaas, SAS.

För mer information kontakta Ledarna:

Monica Berling, informationschef, telefon 070-673 60 93,
e-post monica.berling@ledarna.se