2008-02-20

Hon kan bli Framtidens Kvinnliga Ledare 2008

Nomineringen till Framtidens Kvinnliga Ledare 2008 är klar. Av de 75 kvinnor som har chansen att få titeln publiceras idag en orankad lista på 25 namn.

Det är Sveriges chefsorganisation Ledarna och karriärnätverket Shortcut som för andra året i rad vill lyfta unga kvinnliga chefer som har åstadkommit stora resultat och förändringar inom sina respektive verksamheter.

– Vi hoppas att dessa unga och framgångsrika kvinnor ska fungera som inspirationskälla och peppa andra unga att förverkliga sina mål och våga välja ett ledaryrke, säger Ledarnas förbundsordförande Annika Elias.

Den 6 mars offentliggörs hela listan över Sveriges 75 främsta unga kvinnliga ledare, i åldrarna 20-35 år. Samtidigt blir en av de nominerade utsedd till årets Framtidens Kvinnliga Ledare. Jämställdhets - och integrationsminister Nyamko Sabuni är hedersgäst på galan som också gästas av Mona Sahlin och JämO Ann-Marie Bergström.

Urval ur listan på nominerade till Framtidens Kvinnliga Ledare 2008:

• Anna Omstedt Lindgren, 1974, vice VD, Svenska Dagbladet Digitala medier, Stockholm
  • Annika Ljungbeck, 1973, Marketing Manager Foodservice & Concept, Atria Scandinavia, Stockholm
  • Bahare Hagshenas, 1979, Projektledare, Svenska Scoutrådet, Stockholm
  • Carin Bergendorff, 1979, Produktionsledare, Atlas Copco, Västerås
  • Cecilia Fasth, 1973, VD, Skanska Fastigheter Göteborg, Göteborg
  • Eva Westerberg, 1981, Ordförande, SACO Studentråd, Stockholm
  • Hanna Renlund Westerberg, 1976, VD, MTG New Media, Stockholm
  • Ingrid Larsby Arvered, 1978, Category Manager Investments, Sandvik, Gävle
  • Johanna Ludvigsen, 1979, VD, AutoAct, Göteborg
  • Josefin Lindberg, 1977, Grundare, Streets, Stockholm
  • Karin Mattsson, 1972, Ordförande, Riksidrottsförbundet, Stockholm
  • Karin Wahlén, 1980, PR- och Informationsansvarig, Piratförlaget, Stockholm
  • Linda Axelsson, 1981, Projektledare, Ikea IT Älmhult, Älmhult
  • Madelen Nilson, 1972, Ordförande, Naturvetareförbundet, Stockholm
  • Malin Bendz, 1976, Personaldirektör, Stora Enso Latinmerika, Sverige
  • Maria Ben Salem, 1974, Verksamhetsansvarig, Drivhuset Göteborg, Göteborg
  • Marie Hagberg, 1974, Miljöchef, SJ, Stockholm
  • Mernosh Saatchi, 1979, VD, Humblestorm, Stockholm
  • Rebecca Hedlund, 1973, Kommunikationschef, Folktandvården Västra Götalands Län, Skövde
  • Regina Kevius, 1981, Stadsdelsnämndsordförande Kungsholmen, Stockholms stad, Stockholm
  • Sofia Svantesson, 1973, Grundare/VD, Ocean Observations, Göteborg
  • Stina Honkamaa, 1972, VD, Google Sverige, Stockholm
  • Theresa Thustrup, 1979, Redaktionschef, E24, Stockholm
  • Tove Lifvendal, 1973, Kommunikationsdirektör, Svenskt Näringsliv, Stockholm
  • Viktoria Fresk, 1975, Produktionsledare, Scania, Södertälje

Listan är resultatet av en omfattande skanning och research av den svenska chefsmarknaden. Observera att detta är ett urval bland de 75 nominerade. Namnen är i alfabetisk ordning och orankande.

Årets chefslista består av den nya generationens ledare. De har redan idag nått framgång och kommer med all säkerhet att vara med och påverka i morgon också.

– Det svenska samhället behöver nya chefer med en modern ledarstil. Det gäller såväl näringsliv och offentlig sektor som politik, kultur och ideell verksamhet. Vi vill bidra till att generera inspiration för framtida unga – både kvinnor och män. De ska vilja ta en ledarroll i morgon, säger Andreas Dahlin, vd och chefredaktör för Shortcut.

När Ledarnas och Shortcuts chefslista presenterades för första gången, i mars 2007, blev genomslaget stort i medier och bland opinionsbildare. Och Framtidens Kvinnliga Ledare kommer att fortsätta påverka samhället med en ny chefslista varje år.

Så är bedömningen gjord
Kvinnorna på Ledarnas och Shortcuts rankinglista är mellan 20-35 år och arbetar som chef eller ledare. De är alla bedömda enligt kriterierna:

Resultat
Uppnådd position: Hon har ansvar och makt att utveckla och leda, till exempel chef över ett visst antal anställda, budget-/ekonomiskt ansvar, verksamhetsansvar eller uppvisat betydande resultat/förändring.

Personliga egenskaper
Hon har goda ledaregenskaper och personifierar lusten att leda. Hon uppvisar ett modernt ledarskap som främjar utveckling hos de anställda, har mod att ställa krav och förmåga att skapa goda relationer, hanterar spänningsfältet mellan ledning och medarbetare samt odlar sitt interna och externa nätverk.

Potential
Hon har visat en stark personlig utvecklingstakt under det senaste året, uppvisar handlingskraft och ambition, är förändringskompetent och nytänkande samt har visioner.