Fler nyheter
Medlemsnyhet 15 september 2020

Chefsintervju: Butikschef parerar corona med flexibelt ledarskap

Smarta beslut och stort engagemang tar optikerbutiken igenom krisen. Tomas Hagvall om året som började så bra, innan corona slog till.
Tomas Hagvall, butikschef. Foto: Linn Malmén.

Året hade börjat ovanligt bra för Tomas Hagvall, butikschef och franschisetagare för optikerbutiken Specsavers i Karlstad. Corona förändrade allt, men med smarta anpassningar, ett engagerat ledarskap och hängiven personal hoppas han att verksamheten snart är på fötter igen.

– När corona bröt ut gick vi från att vara fullbokade tre veckor framåt till en 25-procentig beläggning, berättar Tomas Hagvall. Specsavers centralt var snabba med att införa hygienrutiner för alla butiker. I vår butik bestämde vi att vi skulle permittera säljarna men behålla alla optikerna eftersom vi inte ville att det skulle bli en flaskhals om efterfrågan skulle öka igen. Öppettiderna ändrades också för att kunna ta emot riskpatienter.

Detta visade sig vara en mycket bra strategi. Efter några månader hade butiken 30 till 40 procent nya kunder eftersom tillgängligheten hos konkurrenterna hade begränsats.

– Nu efter sommaren har vi gått tillbaka till ordinarie öppettider utan permitteringar och snart är vi tillbaka till normal kundbeläggning.

De senaste månaderna har krävt hårt arbete, hög flexibilitet, inkänning och mycket kommunikation både för Tomas Hagvall och hans personal. Men till skillnad från annan detaljhandel är besök hos optikern och inköp av nya glasögon ingenting människor kan skjuta på särskilt länge. Isoleringen i våras skapade ett uppdämt behov som märks nu.

– Utmaningen är såklart balansen mellan att ha kunder i butiken och undvika trängsel. Hygienen tar också mycket tid. Jag har svårt att se att vi någonsin kommer att gå tillbaka till det som var innan corona bröt ut. Vissa arbetsmoment som vi infört efter corona, exempelvis vissa hygienrutiner, blir nog kvar.

Så håller Tomas verksamheten uppe:

  • Lyssnar på kunder och hittar flexibla lösningar.
  • Ser till att ha kapacitet att möta efterfrågan när den uppstår.
  • Informerar personalen och lyssnar in.

Tomas Hagvall

Gör: Säljchef och delägare i Specsavers glasögonbutik i Karlstad tillsammans med affärspartnern och optikern Helena Sääker.
Antal anställda: 17 butiksanställda säljare och optiker.
Ålder: 55.
Bor: Karlskoga.
Familj: Fru och två vuxna döttrar.
Bakgrund: Började sin yrkesbana inom detaljhandel, butikschef och stormarknadschef på Ica, driftchef för Coop i Värmland. Började på Specsavers och fick möjlighet att ta över butiken 2019.

Texten är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 9, september 2020.

Vill du också ha tidningen Chef direkt hem i brevlådan? Läs mer och bli medlem!