Fler nyheter
Medlemsnyhet 14 november 2022

Chefsintervju: Som interims-vd kan du rädda en verksamhet

Satish Sen trivs som interims-vd: I bästa fall kan du rädda ett företag, säger han. Under pandemin klev han in på Taxi Stockholm med uppdrag att rädda företaget.
Satish Sen. Foto: Susanne Kronholm.

När pandemin slog till hamnade Taxi Stockholm i kris.

– Ingen i styrelsen hade aktivt arbetat med krishantering innan, säger Satish Sen, som klev in som interims-vd i september.

Uppdraget var kort och gott: Rädda Taxi Stockholm. Det var ingen självklarhet att det skulle överleva.

Taxi Stockholm-koncernen sysselsätter normalt 4 500 personer med 6 miljoner köruppdrag per år. Under pandemin försvann de flesta. I ett stort sparpaket lades fyra dotterbolag ner, hälften av personalen på kontoret och många förare sades upp.

– Vi skapade en krisorganisation med ett rött lag som sparade och ett grönt som skulle hitta nya intäkter.

När pandemin släppte kom nästa dråpslag: Putin anföll Ukraina.

– Många av de komponenter vi behöver tillverkas i Ukraina och bränsleprishöjningarna drabbade oss hårt.

Satish Sen har varit produktchef för Unilever och drivit reklambyrå. 2001 startade han eget och har varit interims-vd fyra gånger samt haft några turn around-uppdrag. Han gillar att komma in i ett krisläge.

– Det blir fokus på en väldigt konkret uppgift och medarbetarna är ofta lojala. Det är otroligt tillfredsställande att lämna ett företag i bättre skick än du fick det.

– Viktigt är att snabbt skaffa sig så mycket ofiltrerad info som möjligt om läget för att lägga en plan.

Medarbetarna kan delas in i tre grupper: De som är för förändring, de ”krypskyttar” som är emot och de som avvaktar vilken sida som vinner. Man måste snabbt få klart för sig vilket gäng medarbetarna tillhör.

Därför valde Satish Sen bort vd-rummet och gick hellre bort och pratade än mejlade. God kommunikation även med uppdragsgivaren är helt avgörande.

– Det är också viktigt att dokumentera vad du gör och se till att ha med sig den dokumentationen när uppdraget är klart. Annars kan det komma surt efteråt.

Detta skiljer interims-vd:s situation från anställd vd

  • Du måste jobba mer med tydlighet och kommunikation – mot uppdragsgivare och medarbetare.
  • Du måste jobba med dem som finns på bolaget – du anställer ingen.
  • Du kan ha större integritet och lättare fatta obekväma beslut.

Artikeln är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 11, november 2022.

Vill du också ha tidningen Chef direkt hem i brevlådan? Läs mer och bli medlem.