Fler nyheter
Medlemsnyhet 12 februari 2025

Experten svarar: Hur får jag medarbetarna att vilja gå till kontoret?

Alla medarbetare är inte glada över beslutet att minska på distansarbetet. Hur kan chefen motivera dem att vara mer på kontoret? Ledarnas chefsrådgivare och förhandlare Anna Widing ger råd.
Anna Widing.

Fråga: Jag är mellanchef på ett företag där beslut tagits om att minska möjligheten att arbeta på distans. Anledningen är att man noterat både minskad arbetsglädje och produktivitet. Jag har informerat mina medarbetare om att de behöver vara mer på kontoret, men möts av missnöje och svag respons. Jag är medveten om arbetsledningsrätten och att jag kan fatta beslut om hur och var arbete ska utföras, men vill helst undvika att kräva vissa dagar på kontoret. Finns några bra tips på hur jag kan göra i stället?

Svar: För att motivera kravet på kontorsarbete är det viktigt att du visar på fördelarna för både medarbetare och företag. Lika viktigt som att vara tydlig med dina argument är det att lyssna in medarbetarnas synpunkter och bemöta dem. Alla beslut uppskattas inte, men om det ges tid till att reflektera kring effekterna av beslutet blir det lättare att förhålla sig till det. Då kan ni fokusera på hur ni genomför det i stället för varför ni ska göra det.

Att lägga tid på att förklara varför företaget fattat detta beslut, samt att du, som deras chef, kompletterar med de fördelar du ser för just din arbetsgrupp, är en viktig del i att lyckas. Det avgörande är att fokus ligger på just er arbetsgrupp och inte andra yrkesgrupper eller företag. Även om alla inte håller med om det du beskriver så får de en förklaring till beslutet de ska förhålla sig till. Var också tydlig med vad som är krav och vad som är öppet för diskussion.

Utifrån de uppsatta kraven, eller målen, behöver arbetsgruppen få tid att fokusera på hur ni ska genomföra detta. Här kan det behöva diskuteras både på grupp- och individnivå. Att lyfta upp både för- och nackdelar och gemensamt hitta lösningar skapar delaktighet och förståelse. För att undvika gnäll och frustration kan det också vara bra att ha en plan för hur ni lyfter utmaningar som uppstår.

Genom att betona samarbete, personlig utveckling, arbetsmiljö och företagets långsiktiga mål kan du få medarbetarna att se förändringen som en möjlighet snarare än ett tvång.

Artikeln är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 2, februari 2025. Vill du också ha tidningen Chef direkt hem i brevlådan? Läs mer och bli medlem.