Felicia Ferreira: Gemenskap viktigt i utsatt position
– Det är chefer på olika nivåer i publicistiska företag, men även kommunikationsföretag, filmbolag och streaming- och poddföretag.
Vad gör ni i Medieledarna?
– Tillsammans med Ledarna ser vi till att våra medlemmar får ett bra kollektivavtal, särskilt anpassat för mediechefer. Vi bidrar till det demokratiska arbetet i Ledarna.
Vad har ni för träffar?
– Vi ordnar AW om relevanta ämnen; om AI och ledarskap, hur vi ska nå unga och medietrötta konsumenter. 2025 hoppas vi ha dem i flera städer än i Stockholm. SVT:s Christina Johannesson haft kurser i förändringsledning, och det blir fler 2025. En gång om året gör vi en studiebesöksdag. Senast var vi på produktionsbolaget Alaska och SvD Junior för att se hur de arbetar. De som reser från andra delar av landet får resa och logi betalt för att inte vara beroende av arbetsgivaren.
Vad är aktuellt i er bransch nu?
– En stor fråga är hot och hat mot journalister. Det har vi, Ledarna, medieföretagen och Prevent, gjort ett åtgärdsmaterial om under hösten. Dels handlar det om att mediechefer själva är utsatta, men också om att hantera när medarbetare drabbas av hatkampanjer.
Varför engagerade du dig i Medieledarna?
– Jag blev chef när jag var ganska ung och kände att jag behövde en gemenskap. Det är en ganska utsatt roll. Värdet av att få träffa branschkolleger ska inte underskattas.
Medieledarna
Branschområden: Chefer inom mediebranschen.
Antal medlemmar: 1 155 medlemmar.
Föreningen bildades: 2004.
Föreningens webbsidor: Medieledarna
Artikeln är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 12, december 2024. Vill du också ha tidningen Chef direkt hem i brevlådan? Läs mer och bli medlem.
Ledarna verkar i alla branscher
Som medlem i Ledarna är du även medlem i en av våra 19 branschföreningar. Hos din förening får du lokal och branschmässig förankring och fördjupning i ledarskapsfrågor inom din bransch.
Vill du veta vilket kollektivavtal du tillhör? Logga in på Mina sidor och Mitt kollektivavtal.