Fler nyheter
Medlemsnyhet 18 april 2018

Leva värderingarna är bästa employer branding

Ikea är en av Sveriges populäraste arbetsplatser och här har många chefer en gång börjat ”på golvet”. Ikea Sveriges hr­chef Karin Bergman berättar om karriärmöjligheter och internrekrytering.
Karin Bergman, hr-chef Ikea Sverige.

– Vi välkomnar alla människor som delar våra värderingar och vår tro på människor, säger hon. Kunskapen och kompetensen kan vi tillföra. Människor som kommer in i organisationen vet att det finns många olika utvecklingsvägar och tack vare att Ikea finns på så många marknader är den interna rörligheten stor.

– Vi behöver förse oss själva med kompetens och exporterar människor över hela jordklotet. Vi låter unga ta stort ansvar tidigt och det innebär att de också lär sig väldigt mycket. Genom att våra medarbetare växer kan vi ju ombesörja vår egen succession.

Det pratas ofta om ”kampen om talangerna” i rekryteringssammanhang, men det är ingenting Karin Bergman ställer upp på.

– Ikea är ett företag för de många och behöver därför bestå av olika sorters människor. Den allra bästa employer branding­-strategin är att leva sina värderingar i ledarskapet och i hur vi beter oss.

Den som vill göra karriär inom Ikea måste vara villig att växa. Företaget har en uttalad personalpolitik som går ut på att medarbetarna ska utvecklas både i sin yrkesroll och som individer.

– Det bästa tipset är att räcka upp handen och säga ”ja” till utmaningar. Det betyder att du kan klättra som chef, eller att du kan utvecklas i din roll som speci­alist. Men vill du göra karriär så behöver du visa att du är beredd att ta ansvar, säger Karin Bergman.

Texten är också publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 4, april 2018.

Karriär och lediga jobb