Pressmeddelande 2 juni 2022

Andreas Miller får förnyat förtroende som Ledarnas förbundsordförande

Andreas Miller har valts till förbundsordförande för Sveriges chefsorganisation Ledarna för ytterligare en mandatperiod. Det skedde under onsdagen på Ledarnas kongress i Uppsala.
Andreas Miller.

– Jag är stolt och glad över att har fått förnyat förtroende att leda Sveriges chefsorganisation tillsammans med Ledarnas förbundsstyrelse. Vi ska fortsätta vårt arbete att förverkliga visionen ”Alla har en bra chef”. Jag ser fram emot att fokusera på ledarskapets värde och att driva viktiga chefs- och ledarskapsfrågor i samhällsdebatten, säger Andreas Miller, förbundsordförande för Ledarna.

Andreas Miller har varit förbundsordförande för Ledarna sedan 2018. Innan dess har han haft flera olika chefsuppdrag på Sveriges Radio, och har varit ordförande för Medieledarna en branschförening inom Ledarna, under nio år.

– Sverige står inför stora utmaningar där chefer har en nyckelroll. Chefer och ledare är till exempel helt centrala i omställningen till ett hållbart samhälle. Chefer har ansvarsfulla, strategiskt viktiga roller och deras beslut och prioriteringar påverkar hela verksamheten. Därför är det viktigt att de får rätt förutsättningar att leda. De verksamheter som satsar på chefernas villkor kommer att vara de som är framgångsrika i framtiden, säger Andreas Miller förbundsordförande för Ledarna

Ledarnas kongress hålls i Uppsala 31 maj – 2 juni.

Kongressen valde även följande personer att utgöra Ledarnas nya styrelse:

1:e och 2:e vice ordförande

Jenny Wibacke, Ledarna inom vård och omsorg
Anders Grahn, Ledarna inom skogs- och träindustrin

Ledamöter

Peter Juhlin, Ledarna inom transport & logistik
Johan Videkorp, Ledarna inom handeln
Erica Permeklev, Ledarna teknik & motor
Stina Nordström, Ledarna inom idéburen sektor
Jeanet Corvinius, Byggcheferna (ny)
Peter Fahlström, Ledarna inom vård och omsorg (ny)
Linda Wallberg, Ledarna inom staten
Mikael Svälas, Ledarna inom processindustrin (ny)

Biografi Andreas Miller

Andreas Miller är född 1964 i Jönköping, uppväxt i Bankeryd i Småland och bor idag i Uppsala. Han har studerat litteraturvetenskap, statskunskap, religionsvetenskap, och freds- och konfliktkunskap vid Uppsala universitet samt chefsaspirantutbildning inom IFL (numera SSE Executive Education).

Andreas Miller har jobbat 25 år på Sveriges Radio, varav de sista 16 åren som chef. Andreas har varit programledare och producent på radioprogrammen Människor och Tro och Studio Ett i P1. Han har de senaste nio åren varit ordförande för Medieledarna, en branschförening inom Ledarna.

Chefsjobb

• Redaktionschef samhällsredaktionen, P1 2002-2006
  • Kanalchef P4 Uppland 2006-2010
  • Kanalchef P4 Uppland och Vetenskapsradion 2011-2015
  • Kanalchef P4 Stockholm, P5 STHLM, P4 Extra och Vaken 2015-2018.

För mer information kontakta Ledarnas pressjour på telefonnummer 08-598 99 333.