Pressmeddelande 12 mars 2009

Årets Ledarutvecklare 2009 är Christina Franzén

Igår kväll korades Christina Franzén, vd, Näringslivets Ledarskapsakademi till Årets Ledarutvecklare 2009 på Kompetensgalan i Stockholm.

Kompetensgalan arrangeras för sjunde året i rad. Bakom priset står Ledarna, Sveriges chefsorganisation.

Christina Franzén får priset för att hon: "idogt och vetenskapligt underbyggt har tillfört svensk ledarskapsutveckling det viktiga genusperspektivet i syfte att ge ledare kunskap att agera på ett mer medvetet sätt. Christina Franzén har som konsult med stor övertygelse, uthållighet och framtidssyn gjort skillnad för svensk ledarskapsutveckling.”

– Det är hedrande att få ett erkännande för det jag tror så starkt på och därmed få bekräftat att det finns andra som tror på det också. Det betyder mycket för mig som arbetat med ledarskap och jämställdhet så länge, säger Christina Franzén.

Syftet med priset till Årets Ledarutvecklare är att belöna en person som på ett föredömligt sätt utvecklat ledare, förbättrat deras förutsättningar att utöva ledarskap och på så sätt bidragit till att föra ledarskapet i Sverige framåt.

- I lågkonjunkturen prövas chefen. Ledarskapet betyder mer än någonsin. Christina Franzén är både en förebild och en föregångare i det arbetet. Med priset vill vi inspirera fler arbetsgivare att satsa på ledarskapet för att det lönar sig. Ledarutveckling får inte prioriteras bort, säger Annika Elias, ordförande för Ledarna.

Kriterierna för Ledarutvecklarpriset är:

• Priset går till en person som på ett föredömligt sätt utvecklat ledare, förbättrat deras förutsättningar att utöva ledarskap och på så sätt bidragit till att föra ledarskapet i sin verksamhet framåt.
  • Pristagaren har verkat för att förbättra ledarskapet inom en organisation/företag eller i Sverige i stort.
  • Pristagaren drivs av en övertygelse och framtidssyn om det goda ledarskapet.
  • Pristagaren har åstadkommit en förändring i ledarskapet genom medvetet arbete och kompetensutvecklingsinsatser.
  • Pristagaren har jobbat för att röja hinder och ge chefer goda förutsättningar att utöva sin ledarroll på ett framgångsrikt sätt.

Juryn för priset Årets Ledarutvecklare har bestått av:

• Karin Francke, personalstrateg/chefsutveckling, Stockholms stad
  • Annika Elias, ordförande Ledarna
  • Lena Rökaas, Vice President Customer Services SAS International
  • Bengt Huldt, vd Metallgruppen
  • Anders Öhman, koncernpersonaldirektör SEB

Om Ledarna

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med över 100 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer om Ledarna. Pressjour 08-598 99 333.