Pressmeddelande 21 april 2021

Chef och Mgruppen går ihop i nytt bolag – Chefakademin

Chef och Mgruppen går in i ett nybildat bolag med namnet Chefakademin. Målet är att skapa synergier och utvecklingsmöjligheter mellan verksamheterna med syftet att ytterligare stärka bolagens position på den svenska chefsmarknaden. Cissi Elwin blir vd för Chefakademin.
Cissi Elwin.

Bolagets kärnverksamhet är chefsutveckling med fokus på chefsutbildning, kompletterat av ett utbud av utvecklingsmöjligheter, inspiration och stöd inom ledarskap och andra kompetenser som hör till chefsrollen. Chefakademin ska komplettera ägaren Ledarnas verksamhet och vision, med målet att stärka alla Sveriges chefer. Målgruppen är i första hand chefer som inte är medlemmar i Ledarna samt organisationer och företag som vill utveckla sina chefer.

– Genom Chefakademin vill vi erbjuda chefsutveckling av hög kvalitet till individer och organisationer. Vi jobbar för visionen Alla har en bra chef och ambitionen är att bli det ledande och självklara valet inom chefsutveckling, säger Andreas Miller, styrelseordförande Ledarnas chefsservice, LCS.

I det nya bolaget behåller tidningen Chef sitt varumärke. Detsamma gäller för de event och förlagsrelaterade produkter som är tätt sammankopplade med tidningen, som till exempel ChefBoken och Chefdagen. Under varumärket Mgruppen kommer Chefakademin erbjuda MBA-utbildningar och vissa företagsanpassade upplägg. Vd för Chefakademin blir Cissi Elwin, idag vd för Chef Stockholm AB där tidningen Chef ingår.

– Cissi Elwin har lång och gedigen erfarenhet av att leda verksamheter av olika slag, varav 10 år som vd för Chef. Hon har hög kännedom om målgruppen och de behov som dagens och morgondagens chefer och ledare står inför. Det i kombination med hennes passion och förståelse för behovet av utbildning och utveckling gör henne mycket lämpad som vd för det nya bolaget, säger Andreas Miller, styrelseordförande Ledarnas chefsservice, LCS.

– De senaste åren har vi sett ett kraftigt ökat intresse och behov av att utveckla kompetenser som chefer och ledare behöver i dagens snabbrörliga värld. Genom att slå ihop Chefs och Mgruppens gedigna kunskap och erfarenhet på området skapar vi ett oslagbart erbjudande på marknaden för chefsutveckling. Jag är enormt glad och hedrad över att leda den här verksamheten och går in i uppdraget med lika delar ödmjukhet och passion, säger Cissi Elwin, tillträdande vd för Chefakademin.

Processen med att genomföra förändringarna beräknas vara klar till den 1 juli år.

För ytterligare information kontakta Ledarnas pressjour, 08-598 99 333.

Om Ledarna

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med över 100 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer om Ledarna. Pressjour 08-598 99 333.