Pressmeddelande 28 maj 2018

Internationell närvaro när Ledarna väljer ny ordförande

Representanter från flera europeiska chefsorganisationer finns på plats när Sveriges chefsorganisation Ledarna i morgon inleder en tre dagar lång kongress i Malmö. För första gången på tolv år kommer Ledarna att välja ny ordförande.

Efter tolv år avgår Annika Elias som Ledarnas ordförande för att pensioneras. Att flera internationella gäster finns på plats vid val av ny ordförande är delvis resultatet av Annika Elias stora engagemang i chefens Europa, men visar också på hur prioriterad dialogen är mellan organisationerna. Förutom ordförande för danska och norska chefsorganisationer finns även tyske ordföranden för den europeiska chefsorganisationen CEC på plats.

– Arbetsmarknaden, samhället, och därmed chefskapet, är i kraftig förändring, säger Annika Elias. Chefer gör skillnad, och har en unik möjlighet att i sitt ledarskap jobba med demokratiska värden och bidra till ett positivt förändringsarbete. Att utbyta kunskap och erfarenheter mellan länderna är därför viktigt och gynnsamt för alla.

Skandinaviskt ledarskap är framtidens ledarskap

Förra sommaren presenterade de svenska, danska och norska chefsorganisationerna en gemensam rapport med utmärkande drag för det skandinaviska ledarskapet. Den visade på tre centrala egenskaper; en hög grad av involvering av medarbetaren i beslutsprocessen, ett kort avstånd mellan ledare och medarbetare och frihet under ansvar som innebär att medarbetaren har stort utrymme att ta egna initiativ och vara självständig.

– Att vara lyhörd, se medarbetarens kompetens och ge relevant feedback är ett modernt och framtidsinriktat ledarskap som bidrar till verksamheten, säger Annika Elias.

Internationella deltagare på kongressen

Svend Askaer, ordförande Lederne Danmark
Torkild Justesen, direktör Lederne Danmark
Audun Ingvartsen, ordförande Lederne Norge
Jan Olav Brekke, fd ordförande Lederne Norge
Ludger Ramme, ordförande CEC
Matteo Matarazzo, kanslichef CEC

Ledarnas kongress 2018 äger rum den 29-31 maj på Clarion Hotel Live i Malmö. Läs mer om kongressen och se livesändning medan kongressen pågår.

Cecilia Malmström, pressekreterare, 073-152 97 40.