Pressmeddelande 24 september 2019

Joakim Pettersson ny chef för Samhälle & Utredning

Sveriges chefsorganisation Ledarna rekryterar Joakim Pettersson som chef för enheten Samhälle & Utredning.
Joakim Pettersson är ny chef för Samhälle & Utredning på Ledarna.

– Ledarna fyller en viktig funktion i samhällsdebatten och har en betydelsefull uppgift i att stödja chefer i deras dagliga arbete. Jag ser verkligen fram emot att få vara med och bidra till verksamheten och det långsiktiga arbetet med att lyfta ledarskapets betydelse, tillsammans med övriga medarbetare. Jag tar med mig mina erfarenheter från politik, näringsliv och utredningsverksamhet och jag hoppas att mina perspektiv ska bidra till att utveckla Ledarnas opinionsbildande arbete, säger Joakim Pettersson.

Joakim har en lång erfarenhet från ledande roller inom både politik och näringsliv. Bland annat som seniorkonsult på WSP, stabschef och utvecklingschef för Kristdemokraterna, politisk sakkunnig på Socialdepartementet och senior näringspolitisk strateg på Svensk Handel.

– Genom rekryteringen av Joakim Pettersson förstärker vi förbundets långsiktiga påverkans- och opinionsarbete. Joakims breda bakgrund tillför nya och intressanta grepp för att stärka chefens röst i samhällsdebatten, säger Andreas Miller, förbundsordförande för Ledarna.

Joakim Pettersson kommer senast från en roll som seniorkonsult och strategisk rådgivare på konsultföretaget WSP Advisory, där han har arbetat med policyutveckling och rådgivning, främst för intresseorganisationer.

Om Ledarna

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med över 100 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer om Ledarna. Pressjour 08-598 99 333.