Pressmeddelande 18 maj 2011

Linda Jansdotter Larsson är Framtidens kvinnliga ledare 2011

Linda Jansdotter Larsson, global chef för Trading Operations, SEB Group Operations, korades till Framtidens Kvinnliga Ledare 2011 av Ledarna och Shortcut. För femte året i rad presenteras listan över Framtidens kvinnliga ledare – en lista över 75 tongivande kvinnliga ledare under 36 år. Syftet är att lyfta fram och synliggöra unga kvinnliga chefer.

Motiveringen till årets pristagare lyder:

”Att säga att årets etta på listan över Framtidens kvinnliga ledare gör ledarskap på ett nytt sätt är en underdrift. Hon vill bryta mönster, hitta nya vägar och ifrågasätta gamla sanningar. Och hon väljer att göra det väldigt konkret – till exempel genom att slänga ut borden från ledningsgruppens möten. Med stor självinsikt och vilja att förändra har hon inte bara inspirerat andra utan även gjort en djupdykning i sitt eget ledarskap.”

– Tro på dig själv och brinn för det du gör, känn passion för människorna och ledarskapet, det är mitt bästa chefsråd. De största begränsningarna hittar man oftast inom sig själv, säger Linda Jansdotter Larsson.

Ledarna och Shortcut tar fram listan över Framtidens kvinnliga ledare för att modernisera synen på den svenska chefsmarknaden och visa på den potential som finns bland unga ledare.

– Kvinnorna på listan gör ledarskap på ett nytt sätt och är framtidens makthavare. De är blivande börs vd:ar, generaldirektörer och styrelseledamöter. Som förebilder hoppas vi att de inspirerar andra unga kvinnor – och män – att välja chefsyrken, säger Klara Adolphson ledarskapskonsult på Ledarna och Karin Molin-Klingemann chefredaktör för Shortcut.

Galan arrangeras av Sveriges chefsorganisation Ledarna och karriärnätverket Shortcut i samarbete med talangpartnern Nova Networks.

Om Ledarna

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med över 100 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer om Ledarna. Pressjour 08-598 99 333.