Pressmeddelande 7 februari 2020

Linkedin allt viktigare för Sveriges chefer

Nu presenterar Sveriges chefsorganisation Ledarna nya siffror om chefers sociala medievanor. Resultaten från undersökningen ”Vem googlar chefen?” visar hur många chefer som gör research på kandidater i sociala medier och om chefer även kollar upp sin blivande chef.
6 av 10 chefer har ett digitalt cv.

Undersökningen, som Ledarna gjort sedan 2011, visar att det blir allt vanligare att rekryterande chefer vänder sig till Linkedin i sitt arbete. Det professionella nätverket har nu dragit ifrån Google som researchverktyg: hela 50 procent väljer att söka efter en potentiell medarbetare på Linkedin, att jämföra med 40 procent som använt Google.

Facebook tappar mark även i år, endast 35 procent väljer att vända sig dit. Sex av tio chefer svarar att de själva har ett digitalt cv, och när det är dags för nytt jobb så kollar fyra av tio upp sin blivande chef.

Ledarna vill inspirera chefer att vässa sina digitala cv:n, och utveckla sina profiler.

– Jag vill uppmana alla som varit länge på sina arbetsplatser, och som aldrig riktigt tänkt på det där med Linkedin och digitalt cv, att avsätta lite tid för det. Det kan vara så att det plötsligt behövs, och då har du rustat dig bättre inför en ny eller oväntad situation. Karriär är något du jobbar kontinuerligt med, säger Christina Werner, karriärrådgivare på Ledarna, som också ger konkreta tips och råd om hur du kan använda sociala medier på ett professionellt sätt.

Eftersom översta delen av Linkedinprofilen är det som syns först, rekommenderar Christina Werner att lite extra tid läggs på:

• Bild
  • Titel
  • Sammanfattningens första tre rader

– Tänk igenom vad du vill kommunicera om dig själv, och vad som kan vara intressant för en blivande chef eller kollega. Ofta vill den som rekryterar kontrollera om chefen har en Linkedinprofil, och om de i så fall kan beskriva sig på ett professionellt sätt samt se om profilen speglar det hen fått veta om personen.

För dig som är medlem: Komplett manual med allt du behöver veta för att optimera din profil på Linkedin.

Om undersökningen

Undersökningen ”Vem googlar chefen?” är gjord av undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Ledarna. Ledarna har sedan 2011 ställt frågor till en medlemspanel om hur chefer använder sociala medier. Totalt genomfördes 1 591 intervjuer, vilket ger en deltagarfrekvens på 52 procent i panelen.

Om Ledarna

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med över 100 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer om Ledarna. Pressjour 08-598 99 333.