Pressmeddelande 19 oktober 2020

Maria Arrefelt ny förhandlingschef på Ledarna

Sveriges chefsorganisation Ledarna rekryterar Maria Arrefelt som förhandlingschef.

– Jag ser fram emot att, tillsammans med medarbetarna, ta mig an arbetet att driva och utveckla Ledarnas syn på lönebildning och våra kollektivavtal med ett chefsperspektiv. En annan viktig del av uppdraget som jag brinner för är att utveckla servicen till våra branschföreningar, liksom att fortsatt vårda och utveckla förtroendefulla relationer med parterna på svensk arbetsmarknad, säger Maria Arrefelt.

I uppdraget som Ledarnas förhandlingschef ingår att leda avdelningen Avtal & Förhandling, med totalt cirka 40 medarbetare, och att vara chef över cheferna på enheterna Bransch, Juridisk Service samt Förhandlingsservice. Förhandlingschefen ingår i ledningsgruppen och ordförandestaben. I uppdragen ingår även att representera Ledarna och ingå i förhandlingschefsgrupperingarna PTK och OFR.

– Maria har en gedigen chefserfarenhet från flera av Sveriges viktiga arbetsmarknadsorganisationer. Detta tillsammans med hennes förmåga att bygga förtroendefulla relationer och drivkraften att fortsätta utveckla vårt chefsfokus och få till fler chefsavtal, i för Ledarna nya branscher, är varför jag valt Maria Arrefelt som ny förhandlingschef på Ledarna, säger vd Martin Fridolf.

Maria har över 20 års erfarenhet från arbete hos flera av arbetsmarknadens parter. Sedan mars 2020 har hon arbetat på Ledarna som Avtals- och branschansvarig. Innan hon började på Ledarna var Maria biträdande förhandlingschef och förhandlingschef under totalt sju år på Jusek. Dessförinnan har hon axlat roller som ombudsman på Sveriges ingenjörer och avdelningschef på Unionen.

Maria Arrefelt tillträder sin nya tjänst den 19 oktober 2020.

Om Ledarna

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med över 100 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer om Ledarna. Pressjour 08-598 99 333.