Pressmeddelande 23 maj 2019

PG Gyllenhammar – sinnebilden av en chef

PG Gyllenhammar är fortfarande svenskens bild av en chef. Endast en kvinna, Birgitte Bonnesen, placerar sig i toppen. Detta enligt en färsk undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Sveriges chefsorganisation Ledarna.
Endast en kvinna på tio-i-topp när svensken ska nämna en chef.

1 055 personer fick frågan: ”Vilken känd person tänker du på när du tänker på en chef?”. Mätningen genomfördes även 2016 och 2018, och resultatet är sig påfallande likt.

– Resultatet ger ett tydligt besked om hur bilden av chefen ser ut. Ledarna arbetar aktivt för att bredda bilden av vem som kan och får vara chef. Förebilder är viktiga när du väljer yrkesbana, vi behöver fler kvinnor och utrikesfödda på chefspositioner, säger Andreas Miller, förbundsordförande i Ledarna.

Endast en kvinna placerar sig på topp tio – Swedbanks tidigare vd Birgitte Bonnesen. I fjol placerade sig Antonia Ax:son Johnson på delad tiondeplats, men hon faller utanför topplistan i år.

Resultatet vid undersökningen 2018 inom parentes.

1. PG Gyllenhammar (1)
2. Stefan Löfven (3)
3. Ingvar Kamprad (2)
4. Jan Carlzon (4)
5. Birgitte Bonnesen (NY)
6. Donald Trump (6)
7. Kung Carl XVI Gustaf (5)
8. Petter Stordalen (10)
9. Bill Gates (9)
10. Percy Barnevik (8)

Förra årets lista: Vit äldre man – sinnebilden av en chef

Om undersökningen

Undersökningsföretaget Kantar Sifo utförde mätningen i april 2019 på uppdrag av Ledarna. 1 055 personer tillfrågades och 68 procent uppgav en person. Övriga har valt att inte namnge någon.

Ledarnas pressjour 08-598 99 333, e-post: pressjour@ledarna.se