Om att visselblåsa som konsult eller arbetssökande

Visselblåsarlagen skyddar den som larmar om missförhållanden eller oegentligheter av allmänintresse på arbetsplatsen. Även som konsult eller arbetssökande kan du använda Ledarnas visselblåsartjänst.

Visselblåsarlagen skyddar den som larmar om missförhållanden eller oegentligheter av allmänintresse på arbetsplatsen. Syftet med visselblåsarlagen är att främja öppenhet, ansvar och etiskt beteende inom organisationer genom att erbjuda skydd för den som avslöjar problem. Du kan läsa mer om visselblåsarlagen på vår sida Visselblåsning. Du kan också läsa om lagen på Arbetsmiljöverkets webbplats.

Syftet med Ledarnas visselblåsartjänst är att vi vill ta hand om och reda ut eventuella allvarliga händelser och missförhållande på ett ansvarsfullt, professionellt och värdigt sätt. Ledarna vill främja en öppen kultur och motverka händelser och beteenden som inte bör inträffa. Ledarnas förbundsstyrelse fattar årligen beslut om hur visselblåsartjänsten ska utformas.

Vem kan visselblåsa?

Arbetstagare, konsulter, förtroendevalda, företrädare, styrelseledamöter, volontärer, praktikanter och arbetssökande.

När kan jag visselblåsa?

Enligt visselblåsarlagen omfattas information om missförhållanden i ett arbetsrelaterat sammanhang som det finns ett allmänintresse av att det kommer fram (1 kap. 2 § 1 st.).

Trakasserier, korruption, mutor, bedrägerier, eller allvarliga missförhållanden i arbetsmiljön är exempel på situationer och händelser som kan uppstå på en arbetsplats. Att som arbetssökande eller konsult välja att visselblåsa vid sådana händelser är värdefullt för Ledarna och det är därför mycket viktigt att det finns en enkel och trygg kontaktväg. Visselblåsartjänsten är en sådan möjlighet där du möts av en extern och objektiv part som du kan samtala med om viktiga och känsliga frågor.

När kan jag inte visselblåsa?

Visselblåsarlagen omfattar inte rapportering som endast rör den rapporterande personens egna förhållanden (om det inte rör sig om ett mycket allvarligt missförhållande).

Vem tar emot min anmälan?

Ledarna har anlitat Styrelseinstitutet som extern kanal att visselblåsa till. Vid en visselblåsning till Styrelseinstitutet får du kontakt med en erfaren och legitimerad terapeut eller psykolog som ger dig ett värdigt och professionellt bemötande och som har tystnadsplikt enlig lag. Du väljer själv graden av anonymitet.

Rutin vid visselblåsning

I det fall en visselblåsning aktiverats kommer Styrelseinstitutet att kontakta beslutade mottagare, se nedan. I händelse av att den rapporterade händelsen berör någon av mottagarna kommer denne inte att få informationen.

  • Förbundsordförande för Ledarna
  • Ledarnas vd
  • Ledarnas chefsjurist
  • Ledarnas hr-chef (sammankallande och avtalsansvarig mot leverantör)

När information delges mottagarna ansvarar hr-chefen för att sammankalla mottagarna till möte för att bereda ärendet. I det fall hr-chefen ej delgetts information är chefsjuristen sammankallande.

Så här gör du:

  1. Du som vill visselblåsa skickar ett mejl till: ledarna.visselblasar@styrelseinstitutet.se. Du behöver inte i mejlet beskriva vad du vill rapportera.
  2. Du blir därefter kontaktad av Styrelseinstitutet i syfte att hitta tid för samtal.
  3. Ni genomför samtalet där den du möter har som uppgift att lyssna och stödja dig i att komma fram till den bästa vägen framåt.
  4. Under samtalet avgör du om du vill vara anonym eller inte. Du beslutar själv om graden av anonymitet.

Efter att du rapporterat:

  1. Efter samtalet mellan dig och Styrelseinstitutet informeras de bestämda mottagarna på Ledarna enligt ovan. 
  2. Efter rapporteringen arbetar Ledarna och Styrelseinstitutet tillsammans för att vidta rätt åtgärder.
  3. Du får i ett senare skede en återkoppling om vilka åtgärder som vidtagits.

Har du frågor om visselblåsartjänsten vänligen kontakta hr-chef Eva Gustafsson.