Fler nyheter
Medlemsnyhet 23 maj 2018

Alexandra Strömberg, Klarna: Mitt uppdrag är att utmana

Alexandra Strömbergs ledar­skap bygger på ärlighet. Hennes förmåga att leda utifrån ett gräsrotsperspektiv har gett henne en tredjeplats på listan över Framtidens kvinnliga ledare 2018.
Alexandra Strömberg, Klarna, trea på listan Framtidens kvinnliga ledare 2018.

Som chef över Klarnas kundtjänst leder Alexandra en jätteorganisation och då gäller det att få människor med sig.

– Ledarskap handlar om att skapa en kontext för tillhörighet och värdeskapande. Jag är transparent, orädd och engagerad. Det gör att jag kan leda förändring och få med mig gruppen på ett trovärdigt sätt.

Alexandra Strömberg har gjort sig känd som en person som inte är rädd att utmana sin organisation, att vara lite obekväm är ett sätt att driva utveckling och förändring, menar hon. Som barn fick hon ofta höra att hon tog mycket plats och var bossig och det ansågs negativt.

– Som ung ledare vågade jag därför inte utmana utan gick den diplomatiska vägen och försökte tillfredsställa så många som möjligt. Men det fick motsatt effekt. Att vilja passa in påverkade mig negativt till en början och jag fick en del jobbiga men viktiga erfarenheter. Nu vågar jag var tydlig och skarp men sam­tidigt mjuk och sårbar. Det har lett till att jag byggt många starka och tillitsfulla relationer och det behövs för att kunna vara en utmanare i sin organisation och nå framgång.

Nu har hon hittat en ledarskapsstil som hon gillar, men hon vill inte stagnera.

– Om jag inte upplever en liten osäkerhet i mitt ledarskap lever jag nog inte upp till hela min potential. För som ledare jag vill ständigt expandera och utvecklas med uppgiften och gruppen.

Trea på listan Framtidens kvinnliga ledare 2018

Ur juryns motivering: Hennes ledstjärna är att varje missnöjd kund kan bli din bästa kund. Då krävs att man leder med hjärna, hjärta och mage för att skapa värde hos alla inblandade. Hon är en förändringsledare som leder utifrån ett gräsrotsperspektiv.

Bor: Aspudden.
Karriär: Magister i Management på Linné-universitetet, exekutivt ledarskap på European School of Management and Technology, internationella relationer på Hawaii Pacific University, digital transformation på Hyper Island. Började som rekryterare på Brainpeople, jobbade därefter med talangutveckling och hr. Chef över kundupplevelser på Philips Norden. Började på Klarna 2013, kundtjänstchef för Europa sedan 2016.
Så många rapporterar till Alexandra: 11 direktrapporterande.

Texten är också publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 5, maj 2018.

Framtidens kvinnliga ledare