Fler nyheter
Medlemsnyhet 28 januari 2019

Andreas Miller: Ge chefen mandat för utvecklingssamtal

Att förankra ett syfte är ingen quick fix. Cheferna måste få mandat, tid och resurser att föra dialogen, skriver Ledarnas Andreas Miller.
Andreas Miller, Ledarnas förbundsordförande.

För ett tag sedan hade jag förmånen att sitta ner med ledningen för ett av Sveriges större företag. Ledningen talade om syftet med företaget. Allt såg väldigt bra ut på powerpointbilderna som projicerades via kameran i taket. Men, konstaterade vd:

– Vi kan producera hur många sådana här bilder som helst, men får vi inte varje individ att förstå syftet med företaget hjälper inga bilder i världen.

Bilderna därnäst handlade om ledarskapets betydelse för att nå ut till alla. Det räcker inte med att vara specialist. Du måste också kunna kommunicera och vara intresserad av människor. Som chef måste du få medarbetarna att förstå och vilja dedikera sig till uppgiften.

– Vi måste få alla att känna det här – från utvecklingsavdelningen till produktionslinan, poängterade personalchefen, lätt bländad av powerpointbilderna.

En av de fackliga parterna som satt runt bordet yttrade sig.

– Vi som representerar kollektivet har inga invändningar mot idén, men det är långt från den verklighet vi lever i idag.

– Jag delar delvis din uppfattning men det är hit vi vill, svarade personalchefen med all den energi hon kunde uppbåda.

Jag poängterade att vi från Ledarna ser mycket positivt på idén och betydelsen av ledarskapet men då måste också cheferna få mandat, tid och resurser att föra dialogen. Att förankra ett syfte är ingen quick fix.

Vi talar ofta om utvecklingssamtalets vikt. Egentligen skulle jag vilja säga utvecklingssamtalen i plural. För chef och medarbetare måste kontinuerligt föra ett samtal om hur de tillsammans bidrar till verksamhetens mål och syfte. Det samtalet kan inte hållas bara en gång om året.

Ska det stora svenska företaget lyckas med sin vision måste chefer och medarbetare kontinuerligt påminna varandra om mål och syfte. Med tanke på förändrade kundbeteenden och teknikutveckling måste både chef och medarbetare befinna sig på tå. Ska man känna lust och energi, då måste man både bli sedd och få möjlighet att bidra och det gör man inte bara en gång per år. Det måste ske kontinuerligt. Utvecklingssamtalet är ytterst viktigt, så viktigt att det inte bara kan ske en gång om året.

Andreas Miller
Ordförande, Ledarna

Texten är också publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 11, november 2018.

Mer om bland annat utvecklingssamtal läser du på våra sidor om Samtal och dialog.