Chefsintervju: Olika anställningar kräver olika ledarskap
Johnny Strömgren är försäljningsdirektör på ljudmediebolaget Bauer Media. Med fast anställda och säljpartner har han i dag cirka 55 medarbetare varav majoriteten är fast anställda.
– En del av dem är personer som har varit anställda hos oss, men som av olika anledningar blivit egenföretagare, säger han, och exemplifierar med en tidigare säljare som i dag kör via eget bolag i en region ute i landet.
Hellre än att tappa en säljare på en upparbetad marknad gör han en överenskommelse om en ny arbetsrelation. Varje år sätter de säljmål och slår fast säljpartnerns ersättning, som sedan faktureras månadsvis.
Det är oftast geografiska marknadsskäl till att Bauer Media tar in extern säljkraft, men det kan också vara vid arbetstoppar. Då kan det vara konsulter som startat eget, men också andra säljbolag som bistår med sin arbetskraft på den marknaden eller under en viss tid. Det är en flexibel lösning och bra om man till exempel vill testa en ny marknad eller få tillfälliga projekt gjorda.
– Jag har också arbetat med specialiserade konsulter för tillfälliga projekt. Konsulter är effektiva, självgående och uppdragsfokuserade. De levererar oftast väldigt snabbt.
Men Johnny Strömgren, som själv har en fast anställning, är mån om att ha en stark basbemanning:
– Vi vill i första hand ha fast anställda. Det bygger en stark kultur och tillhörighet. Och det har blivit ännu viktigare i det hybrida arbetslivet.
För några år sedan, innan pandemin, kunde frågan om att fakturera från eget företag i stället för att bli anställd komma upp redan på anställningsintervjuer, särskilt från unga personer.
– Men nu vill de flesta ha en anställning.
Tre råd till chefer med personal med olika kontraktsformer
- Var öppen med företagets målbild mot alla medarbetare, oavsett kontraktsform.
- Var också öppen gentemot medarbetaren om varför ni väljer den kontraktsform ni har.
- Se till att även konsulter känner sig som en del av teamet under den tid de arbetar åt företaget.
Johnny Strömgren
Ålder: 45 år.
Familj: Fru och två barn.
Bor: Lidingö.
Gör: Försäljningsdirektör Bauer Media.
Karriär i korthet: 16 år i mediebranschen inom försäljning, bland annat som försäljningschef på Discovery. Ansvarar för Bauer Medias försäljningsavdelning sedan fyra år och sitter med i den svenska ledningsgruppen på bolaget.
Medlem i Ledarna: Sedan 2021.
Artikeln är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 1, januari 2024.
Läs mer
Flexibelt arbetsliv kräver tydliga ramar
Vill du också ha tidningen Chef direkt hem i brevlådan? Läs mer och bli medlem.