Fler nyheter
Medlemsnyhet 14 november 2019

Experten svarar: Kan arbetsgivare tvinga anställd ta semester?

Har arbetsgivaren rätt att begära att anställda tar ut sparad semester när verksamheten går ner? Ledarnas chefsrådgivare Ann Lindberg vet.
Ann Lindberg, chefsrådgivare.

Fråga: Eftersom produktionstakten ofta minskar över jul och nyår så har vi i ledningen beslutat att stänga verksamheten några dagar. Kan vi som arbetsgivare ensidigt lägga ut semester för de anställda under denna period?

Svar: Om ni beslutar er för att stänga ner verksamheten i mellandagarna så är huvudregeln att ni inte kan tvinga de anställda att ta ut semester. Enligt semesterlagen ska man förhandla alternativt samråda med den anställda och underrätta om sitt beslut minst 2 månader före semestern ska börjas (11 § semesterlagen).

Ni kan aldrig tvinga en anställd att ta ut obetald semester eller sedan tidigare sparad semester.

Har de anställda ingen betald semester, är det ni som arbetsgivare som ansvarar för att förse de anställda med arbete. I annat fall får ni bevilja de anställda permission som innebär att den anställda får lön under ledigheten.

Kollektivavtal innehåller oftast regler om semester som både kan ersätta och komplettera semesterlagens regler. Medarbetaren och arbetsgivaren kan också i det individuella anställningsavtalet avtala om semesterrättigheter. Det är därför alltid viktigt att kontrollera vad som avtalats i kollektivavtal och i individuellt avtal när du vill ha svar på en fråga om semester. På arbetsplatser som inte har kollektivavtal gäller semesterlagens bestämmelser och eventuella individuella avtal om semester.