Pressmeddelande 8 mars 2018

Carina Myrvang är Årets Innovativa Ledare 2018

När Sveriges chefsorganisation Ledarna för andra gången utser Årets Innovativa Ledare går priset till Carina Myrvang, enhetschef Jobbtorg Stockholms Arbetsmarknadsförvaltning. Myrvang tog emot priset av Ledarnas ordförande Annika Elias under torsdagskvällen på Chefgalan i Stockholm.
Carina Myrvang.

– Carina Myrvang har med mod och tydlighet skapat förutsättningar för att chefer och medarbetare ska lyckas med det givna uppdraget – att fler ska få arbete, säger Annika Elias. Årets Innovativa Ledare är just innovativ, kreativ och delar Ledarnas uppfattning om att gott ledarskap omfattar frågor om hållbarhet, jämställdhet och mångfald.

Juryns motivering lyder:

En chef som leder med lika mycket pragmatism som empati. Som tror på att medarbetare och medmänniskor mår som bäst när de får förtroende och mandat. Denna chef har förenklat och förändrat för att få fler människor i jobb och har uppnått imponerande resultat på kort tid. Arbetar outtröttligt med en av Sveriges största utmaningar: kompetensförsörjning.

Carina Myrvang, bördig från Karlshamn i Blekinge, kommer närmast innan från Arbetsförmedlingen och har dessförinnan byggt upp och drivit egna konsultföretag, bland annat med omställning som verksamhet.

– Jag är glad och hedrad, säger Carina Myrvang. En av de mest betydelsefulla faktorer jag tycker att jag bidragit med är vikten av att se individen, inte bara systemet, då är det ju roligt att bli sedd själv.

Om Årets Innovativa Ledare

Priset Årets Innovativa Ledarskap delas ut till en eller flera personer som på ett innovativt och visionärt sätt har arbetat för att utforska och anpassa ledarskapet och verksamheten till den nya globaliserade och digitaliserade värld och arbetsmarknad vi ser växa fram. Pristagaren har också tagit märkbar hänsyn till de tongivande trender som kommer att skapa än mer omvälvande förändringar på längre sikt.

Kriterier

• Pristagaren har agerat innovativt och kreativt i sitt ledarskap på ett sätt som både verkar för, och genomsyras av, de värderingar som ligger till grund för Ledarnas syn på ett gott ledarskap: hållbarhet, jämställdhet och mångfald.
  • Pristagaren har genom sitt ledarskap bidragit till verksamhetens framgång i en globaliserad och digitaliserad värld.
  • Pristagaren har på ett innovativt och visionärt sätt verkat för utvecklingen av chefers och medarbetares potential i denna nya värld.
  • Pristagaren leder medvetet med ambitionen att bidra till Sveriges fortsatta utveckling och konkurrenskraft.

Jury

• Karin Francke, personalstrateg, Stockholms läns landsting (ordförande)
  • Annika Elias, ordförande, Ledarna
  • Jonas Hagelqvist, förbundsdirektör/vd, IKEM