Pressmeddelande 11 maj 2021

Helya Riazat, medgrundare och rektor på Järvaskolan, är Framtidens kvinnliga ledare 2021

För femtonde året i rad korar Sveriges chefsorganisation Ledarna Framtidens kvinnliga ledare. Syftet är att inspirera fler unga kvinnor att bli chefer. Årets vinnare är Helya Riazat, medgrundare av och rektor på Järvaskolan.
Helya Riazat. Foto: Karina Ljungdahl.

Ledarna rankar årligen de 75 främsta ledarna som är unga och kvinnor. Genom priset lyfter Ledarna fram chefer som är förebilder och visar på värdet av bra ledarskap. Årets vinnare av utmärkelsen Framtidens kvinnliga ledare är Helya Riazat, medgrundare av och rektor på Järvaskolan.

Alltför många barn och unga växer upp i socioekonomiskt utsatta områden med sämre förutsättningar att klara sin skolgång. Därför beslöt Helya att ta fram en ny modell för grundskola i områden där resurser och kompetens vanligen uteblir. År 2016 öppnades dörrarna till Järvaskolan, med visionen om att bli en modell för hur skolor i socioekonomiskt utsatta områden ska verka. Idag har 9 av 10 elever gymnasiebehörighet när de lämnar skolan, och personalomsättningen är marginell.

– Helya Riazat var verkligen hela juryns glasklara nummer ett. Hon har ett helgjutet ledarskap som bygger på en social och ekonomisk hållbarhet som vårt samhälle så väl behöver framåt. Hon är en fantastisk förebild för alla sina 240 elever, säger Andreas Miller förbundsordförande Ledarna och jurymedlem.

Juryns motivering:

”Hon får omgivningen att stanna upp och lyssna. Med ett värderingsdrivet och empatiskt ledarskap skapar årets vinnare en vardag sprängfylld av inspiration och goda resultat. Hon leder en organisation där medarbetarna pratar 20 olika språk. Där blandas kulturer, religioner, åldrar och erfarenheter. Med ledorden ’vi löser det’ skapar hon en trygg miljö där barn kan må bra och prestera. Och föräldrars engagemang tas tillvara. Det placerar Helya Riazat som nummer 1 bland Framtidens kvinnliga ledare 2021.”

– På Järvaskolan driver vi samhällsförändring i dess allra mest levande form. Vi ville skapa en skola där alla elever ska få tillgång till en skola fri från rasism, fri från fördomar och som präglas av höga förväntningar i en miljö med en stark gemenskap. Hos oss ska alla barn kunna drömma stort och fritt, säger Helya Riazat.

Läs hela listan med alla kandidaterna och hitta chefer från olika branscher och lokala regioner.

För femtonde året i rad har Sveriges chefsorganisation Ledarna rankat landets främsta 75 chefer som är kvinnor, 20–35 år. Listan omfattar chefer som är verksamma i en mängd olika branscher, såväl lokalt som globalt. Runt 500 kandidater är med i rekryteringsprocessen av Framtidens kvinnliga ledare som genomförs tillsammans med rekryteringsföretaget Wes.

Ledarskap är inte en manlig arena. Genom att lyfta fram goda exempel och inspiratörer – moderna ledare, helt enkelt – som också är unga och kvinnor, vänder vi upp och ned på förlegade föreställningar om vem som kan och vill vara chef.