Pressmeddelande 19 mars 2019

Jessica Nordlander är Årets Innovativa Ledare 2019

Sveriges chefsorganisation Ledarna utser Jessica Nordlander, chief digital officer på utbildningsföretaget STS Education, till Årets Innovativa Ledare. Andreas Miller, Ledarnas ordförande, delade ut priset under tisdagskvällen på Chefgalan i Stockholm.
Jessica Nordlander.

– I Jessica Nordlander ser vi en chef som bryter ny mark. Med hennes innovativa ledarskap tar hon hela företagets digitaliseringsresa under sina vingar. Det är ett modigt steg i en organisation som varit väldigt analog, säger Andreas Miller. I det här fallet har ledarskapet verkligen bidragit till verksamhetens framgång i den globaliserade världen.

Juryns motivering lyder:

”Det är lätt att vara innovativ i en ny digital organisation, men det verkliga testet för en ledares förmåga är att omvandla en anrik analog rörelse. Det kräver mod, eftertanke och en vilja att försöka utan att förstöra, och att förstärka och frigöra allt det goda i organisationen och medarbetarna. Allt det har denna ledare visat prov på, samtidigt som hon reflekterar kring vad ledarskap är idag, vad vi kan lära oss av det förgångna och vad som är värt att ta med sig in i framtiden.”

STS Education är världsledande inom internationella studier och kulturellt utbyte. I rollen som chief digital officer leder hon företagets digitalisering.

– Fler företag måste våga skapa rum för innovation som ju är motsatsen till effektivitet. Jag brinner för att testa nya frågor och våga misslyckas. Många chefer och ledare behöver verktyg för att kunna hantera detta i organisationen och jag är stolt över att mitt ledarskap lyfts fram som föredöme, säger Jessica Nordlander.

Om Årets Innovativa Ledare

Ledarna vill med priset Årets Innovativa Ledare premiera och synliggöra chefer som på ett innovativt och visionärt sätt har arbetat för att utforska och anpassa ledarskapet och verksamheten till den nya globaliserade och digitaliserade värld och arbetsmarknad samt till de tongivande trender som kommer att skapa än mer omvälvande förändringar på längre sikt.

Kriterier

• Pristagaren har agerat innovativt och kreativt i sitt ledarskap på ett sätt som både verkar för, och genomsyras av, de värderingar som ligger till grund för Ledarnas syn på ett gott ledarskap: hållbarhet, jämställdhet och mångfald.
  • Pristagaren har genom sitt ledarskap bidragit till verksamhetens framgång i en globaliserad och digitaliserad värld.
  • Pristagaren har på ett innovativt och visionärt sätt verkat för utvecklingen av chefers och medarbetares potential i denna nya värld.
  • Pristagaren leder medvetet med ambitionen att bidra till Sveriges fortsatta utveckling och konkurrenskraft.

Jury

• Karin Francke, juryordförande – hr-strateg, Stockholms Läns Landsting
  • Andreas Miller – ordförande, Ledarna
  • Jonas Hagelqvist – förbundsdirektör/vd, IKEM
  • Mala Chakraborti – senior advisor, Ericsson
  • Cecilia Åkerblom – ordförande, Authentic People
  • Carina Myrvang – enhetschef Jobbtorg, Stockholms arbetsmarknadsförvaltningen och Årets Innovativa Ledare 2018
  • Per Grankvist – samtidsanalytiker och författare

Läs mer om Årets Innovativa Ledare.

Om Ledarna

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med över 100 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer om Ledarna. Pressjour 08-598 99 333.