Pressmeddelande 16 maj 2018

Jönköpings Alexandra Strömberg knep tredjeplats bland Framtidens kvinnliga ledare 2018

Under en gala i Stockholm hamnade Jönköpings Alexandra Strömberg, kundservicechef Klarna, på en hedrande tredjeplats på listan över Framtidens kvinnliga ledare 2018.
Alexandra Strömberg, trea på listan över Framtidens kvinnliga ledare 2018.

Sveriges chefsorganisation Ledarna rankar för tolfte året i rad landets 75 främsta chefer som är kvinnor, som gör skillnad och visar på värdet av ett bra ledarskap.

– Det svenska samhället behöver nya chefer med en modern ledarstil som kan fungera som förebilder för andra, säger Ledarnas ordförande Annika Elias. Alexandra Strömberg är en stark representant för de värden vi söker hos Framtidens kvinnliga ledare.

Juryns motivering

Alexandra Strömbergs ledstjärna är att varje missnöjd kund kan bli din bästa kund. Som chef över Klarnas kundservice styr hon verksamheten på 17 marknader med 11 miljoner kundkontakter per år. Då krävs att man leder med hjärna, hjärta och mage för att skapa värde hos alla inblandade. Hon är en förändringsledare som leder utifrån ett gräsrotsperspektiv. Förändringar blir bäst när de drivs av dem som påverkas mest. Genom att våga vara obekväm och annorlunda inspirerar hon sina ofta juniora medarbetare att tänka nytt och stort och resultatet talar sitt tydliga språk. 9 av 10 kunder är nöjda efter kontakt med verksamheten hon leder. Därmed har Klarnas kundservicechef, Alexandra Strömberg, förtjänat en tredjeplacering bland Framtidens kvinnliga ledare 2018.

För research och kvalitetssäkring av listan ansvarar WES, Women Executive Search.

Läs hela listan med alla kandidaterna