MEDIAW 9 september
I måndags var det dags för MEDIAW på Urban Deli i Stockholm igen och gästerna fick förutom tilltugget lyssna på språkvetaren, författaren och Utgivarnas VD Patrik Hadenius och TU:s VD Jeanette Gustafsdotter som bland annat diskuterade förtroendet för massmedia och utmaningar som väntar inom media.
Gästerna intervjuades av Björn Hygstedt på Medieledarna som blanda annat tog upp namnpubliceringar i samband med Metoo, där namnen fanns att läsa i många sociala medier, men Public Service inte följde med.
-De flesta läsare är kloka nog att inse och förstå att seriösa tidningar inte sprider skvaller, sa Patrik Hadenius.
-Våga vara sist men rätt och bäst, ansåg Jeanett Gustafsdotter.
Patrik Hadenius hävdade att förtroendet för den oberoende journalistiken går ner, ekonomin är det stora problemet och annonstappet är stort. Unga människor må ha ett förtroende men deras konsumtion är minimal, hur ska vi fånga upp de unga, frågade han?
-Ryktet om vår död är betydligt överdrivet men vi pratar om det hela tiden, sa Jeanette Gustafsdotter som hävdade att förtroendet för pressen är ganska stabilt.
-Det ser jag i undersökningar från statens medieråd men journalistik kostar och de unga är inte villiga att betala.
-Vi pratar om kris men genomgår en omstrukturering, kvällspressen når fler läsare än någonsin numera men det pratar vi aldrig om, bara om affären, avslutade hon.
Björn Hygstedt hann också diskutera språkets utveckling med de bägge föreläsarna och på frågan am vilket som är det vackraste ordet svarade Patrik Hadenius:
-Pappa!
Många anser att det skrivna språket blivit slarvigare i och med att texter går rakt ut till läsarna på olika plattformar och Jeanette Gustafsdotter var lite orolig för utvecklingen medan Patrik Hadenius satt lugnt i båten och menade att teknik alltid påverkat språket i alla tider.