Fler nyheter
Medlemsnyhet 21 juni 2023

Chefsintervju: Cyberattacken gjorde oss bättre

Meta Persdotter är vd för Coop butiker och stormarknader. När Coop blev utsatt för en omfattande cyberattack var hennes viktigaste uppgift kommunikation.
Meta Persdotter. Foto: Susanne Kronholm.

En fredagkväll i juli började kassorna på Coop oförklarligt stänga ner i vad som skulle visa sig bli Sveriges dittills största cyberattack. Genom en organiserad ringlista varskoddes hela företaget ner till varje semestervikarie.

– Inom en timme hade vi första krismötet, berättar Meta Persdotter, vd och koncernchef för Coop Butiker och Stormarknader med cirka 5 500 medarbetare.

I den situationen är det avgörande att alla kan sin roll och uppgift. Själv stod hon med en fot i strategiteamet, med övergripande ansvar för utvecklingen, och en fot i ”operations”, som tar hand om personal, kunder och löser de praktiska problemen. Den viktigaste uppgiften för henne var, som alltid, att delegera och kommunicera:

– Att hålla mig lugn, uppdaterad och att verkligen vara närvarande och högkommunikativ.

De första dagarna hade ledningsgruppen distansmöte var tredje eller fjärde timme, även nattetid, för att gemensamt hålla koll på läget. Sedan gick cheferna vidare till sina grupper och verkställde besluten genom hela butiksnätet.

En så stor och samlad cyberattack blir en nationell säkerhetsfråga där regeringen och myndigheterna har det yttersta mandatet. De drabbade fick rätt lite information om ursprung och orsak.

– Det blev nästan existentiella frågor: Vem ville oss detta och varför? berättar hon.

Samtidigt har hon full förståelse för att säkerhetssituationen kräver hög sekretess.

Vad har detta lärt dig?

– Insikten om hur något helt oväntat så snabbt kan lamslå en hel butikskedja. Vi har blivit väldigt duktiga på att hantera risker. Vi har också haft stor nytta av det kommunikationssätt vi använde.

I dag har Coop sex olika betalsätt och en striktare kvalitetssäkring av sina underleverantörer. Inklusive underleverantörers underleverantörer.

– Vi tar nu flera steg i kedjan för att undersöka våra leverantörer och deras ägare.

Ledarens viktigaste fokus vid cyberattack

  • Säkerställ samarbete mellan avdelningarna och gör en gemensam riskanalys och kris- och kontinuitetsplan.
  • Bygg och underhåll en stark säkerhetskultur. Cybersäkerhet är inte bara en teknisk, utan även en mänsklig, utmaning.
  • Om en attack sker – kommunicera snabbt för att för att hålla medarbetare, medborgare och media underrättade. Fel hanterad kan en cyberattack få stora förtroendekonsekvenser.

Meta Persdotter

Gör: Vd för Coop Butiker & Stormarknader.
Ålder: 59 år.
Bor: Stockholm.
Karriär i korthet: Vd Coop Mitt, kommersiell direktör Runsvengruppen AB, kommersiell direktör Rusta, vd Svenska Spel, vd Duka, försäljnings- och marknadschef Stadium, varuhuschef Ikea samt styrelseuppdrag för Ehandel.se, Coop Sverige, Coop Logistik, Svenska Ridsportförbundet, Hemtex, Bubbleroom, Halens AB och Cellbes AB.
Medlem i Ledarna: Sedan 2017.

Artikeln är publicerad i Ledarnas medlemsinlaga i tidningen Chef nr 6-7, juni/juli 2023.

Mer om krisberedskap

Vill du också ha tidningen Chef direkt hem i brevlådan? Läs mer och bli medlem.