Fler nyheter
Nyhet 7 december 2023

Börja året med nystart: Kom igång med arbetsmiljöarbetet

Här hittar du tips och råd som gör det enkelt att komma igång och jobba med arbetsmiljön.

Behöver ni lite hjälp på vägen för att kicka igång arbetsmiljöarbetet? Det nya året är en bra tidpunkt för en omstart. 

Det är arbetsgivaren som ansvarar för arbetsmiljön i organisationen men ofta har ledningen fördelat det praktiska ansvaret ut till de chefer som är närmare verksamheten. Därför behöver du ha koll på vad som gäller – och även se till att du får det stöd du behöver.

Hos Prevent och Suntarbetsliv hittar du allt praktiskt material som du behöver för att komma igång eller komma vidare i arbetet med arbetsmiljön i din organisation.

Suntarbetsliv är en ideell förening som drivs gemensamt av de fackliga organisationerna och arbetsgivarorganisationerna SKR och Sobona och riktar sig främst till dig som arbetar inom kommun, region eller kommunalt företag.

Prevent är en ideell organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK och deras material riktar sig främst till dig som arbetar inom privat sektor.

Hos Suntarbetsliv får du bland annat tips på hur du använder årshjul för systematiskt arbetsmiljöarbete och att fräscha upp samverkansavtalet. De erbjuder också en arbetsmiljöutbildning och SAM-verkstan – chefens och skyddsombudets gemensamma verktyg.

Hos Prevent hittar du också handfasta instruktioner för hur du kommer igång. Under rubrikerna Roller i arbetsmiljöarbetet, Checklistor och enkäter och Bättre arbetsmiljö – BAM, finns allt du behöver.