Klargör ditt arbetsmiljöansvar

Klargör uppgiften

  • Hur ser organisationens arbetsmiljöpolicy och arbetsmiljörutiner ut?
  • Vem/vilka samverkar arbetsgivaren med i arbetsmiljöfrågor, exempelvis skyddskommitté, företagshälsovård?
  • Hur undersöker arbetsgivaren arbetsförhållandena, de fysiska och de psykosociala?
  • Vilka uppgifter har du ansvar för när det gäller den fysiska respektive psykosociala arbetsmiljön?
  • Över vilken verksamhet och/eller organisatorisk del av organisationen sträcker sig ditt ansvar?

Arbetsgivarens förväntningar

  • Vilka övergripande mål har din arbetsgivare med sitt arbetsmiljöarbete?
  • Framgångsfaktorer – vad anser din arbetsgivare att arbetsmiljön inom ditt ansvarsområde ska kännetecknas av?
  • Hur och med vem förväntas du samverka inom arbetsmiljöområdet?
  • Vilka förbättringsområden inom arbetsmiljön, anser din arbetsgivare, finns inom ditt ansvarsområde?

Mitt uppdrag

  • Vilka behov och förbättringsmöjligheter ser jag?
  • Vad kan jag bidra med?
  • Hur vill jag göra det?

Mina förutsättningar

  • Hur ser mina förutsättningar ut för att klara uppdraget?
  • Mandat, befogenheter och handlingsutrymme.
  • Relationer och kontaktvägar till närmaste chef och övriga i verksamheten.
  • Resurser, tid, ekonomi, personal.
  • Specialiststöd externt/internt vid behov, exempelvis företagshälsovård, personalavdelning.

Uppföljning och utvärdering

  • Behov av kompetensutveckling.