Fler nyheter
Offentlig sektor 25 april 2024

Glöm inte planera in din egen semester

Prioritera din återhämtning, det är bra för både dig själv och dina medarbetare. Din semester och ditt välmående kan vara en avgörande faktor för hela organisationen.

Ledare inom offentlig sektor står inför en mängd utmaningar och ansvar. Arbetstimmarna fylls snabbt av insatser som ska säkerställa att verksamheten fungerar smidigt, att medarbetarna trivs, och att samhällets behov tillgodoses. Då är det också lätt att hamna i fällan att prioritera arbetet över det egna personliga välmåendet. Särskilt när det kommer till planering av just ledighet. Det är alltså viktigt att komma ihåg att din hälsa och återhämtning är avgörande. Inte bara för din egen skull, utan också för dina medarbetare och den verksamhet du leder.

Återhämtning är nödvändig efter hög stress

Att prioritera sin egen semester och välmående kan kännas som ett lyxproblem i ett hektiskt arbetsklimat. Där det alltid finns något att göra är det faktiskt en nödvändighet för att kunna prestera på sin bästa nivå. Det i sin tur bidrar till framgång när det gäller att leda ett team effektivt.

Forskning visar gång på gång att regelbunden avkoppling och återhämtning är avgörande för bibehållen motivation, produktivitet och kreativitet på arbetsplatsen. En studie genomförd av Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet undersökte till exempel hur arbetsvila och återhämtning förhåller sig till arbetsprestation och hälsa. Resultaten visade att det finns ett tydligt samband. Forskarna kunde också konstatera att perioder med hög stress måste följas av återhämtning för att nå en hållbar arbetssituation. Brist på återhämtning tar man vanligen igen under helgen och i lugnare perioder på arbetet. I praktiken kan man inte alltid prioritera återhämtning under enstaka lediga dagar, vilket gör det nödvändigt med längre ledighetsperioder – semester.

När vi tar tid för oss själva och kopplar av under semestern ger vi alltså vår hjärna och kropp möjlighet att återhämta sig från stress och ansträngning. Detta leder inte bara till ökad energi och fokus när vi väl återvänder, utan också till bättre beslutsfattande och problemlösningsförmåga.

Flera positiva konsekvenser av semestern

Samtidigt sträcker sig fördelarna med att prioritera semestern längre än till det egna välmåendet. Detta är något som Anki Scherlin, medlem i Ledarna inom offentlig sektor och chef i Stockholms stad, poängterar i en intervju om arbetsmiljö för chefer. Genom att ta ledigt visar man sina medarbetare att balans i livet är viktigt, menar hon. Det blir en indirekt uppmuntran till dem att göra detsamma och man har chans att agera positiv förebild.

Ytterligare en positiv följd av chefens frånvaro under semestern är att medarbetarna får möjlighet att ta mer ansvar. Något som leder till att de kan lära sig mer, och utveckla nya färdigheter. Det i sin tur främjar en kultur av tillit, där medarbetarna känner sig mer engagerade och motiverade att ta initiativ och bidra i verksamheten.

Semestern ger inte heller sällan nya perspektiv som kan bidra till förändrade synsätt på organisationens utmaningar och möjligheter när man återvänder till arbetet. Samtidigt kan det leda till framtida idéer och strategier, såväl som insikter och nya ambitioner kring ditt chefs- och ledarskap.

Förberedelser i god tid en framgångsfaktor

Så hur kan du som ledare börja prioritera din semester och välmående? En första viktig utgångspunkt är semesterlagen som slår fast att alla har rätt till en sammanhängande semester på fyra veckor. Det gäller både medarbetare och chefer. En djupdykning i hur du kan tänka, såväl som praktiska tips, finns i artikeln Alla behöver semester – även chefen. Ett enkelt sätt att få struktur på vad du behöver göra för att skapa de bästa förutsättningarna inför semesterperioden, är att se den som tre faser: före, under och efter.

Före ledigheten

Det är viktigt att planera i förväg och kommunicera tydligt med dina medarbetare om din frånvaro och eventuella planerade åtgärder för att hantera arbetsuppgifterna när du inte är på plats. Tänk igenom vad som måste fungera även när du inte är där och vad som kan skjutas upp. Se till att delegera ansvar och befogenheter till dina medarbetare så att de känner sig trygga och kapabla att ta beslut och agera i din frånvaro.

Under semestern

När du väl är ledig, glöm inte att njuta av din semester fullt ut. Använd tiden för att koppla av, umgås med familj och vänner och göra det som får dig att må bra. Om du måste finnas till hands för specifika frågor från arbetet, försök att begränsa den tid du är tillgänglig.

Efter att du är tillbaka

När du återvänder till arbetet kommer du att göra det med förnyad energi och perspektiv. Ta vara på de goda effekterna av semestern genom att sträva efter en lugn start och genom att reflektera över om du kan ta med några av vanorna från ledigheten in i arbetsvardagen.

Vi vill veta vad du tycker!

Tar du med dig några insikter från att ha läst den här artikeln?
Upplevde du den här artikeln som intressant för dig som chef inom offentlig sektor?
Hur hittade du den här artikeln?