Kommunicera hållbarhet
Greenwashing och greenhushing
Greenwashing, eller grönmålning, innebär att företag skönmålar verkligheten, och använder ord och uttryck för att företaget, produkten eller tjänsten ska uppfattas som mer hållbar än den är. Exempelvis genom att kommunicera uttryck som grön, hållbar, eko och så vidare. Förutom att det påverkar förtroendet för företaget, produkterna eller tjänsterna, kan det dessutom strida mot marknadsföringslagen och EU-regler som EU:s green claims directive.
I rädsla för att kommunikationen ska uppfattas som greenwashing har greenhushing ökat. Alltså att företag väljer att vara tysta om sitt hållbarhetsarbete för att inte riskera att kommunikationen uppfattas som greenwashing.
Att vara tyst om sitt hållbarhetsarbete är inte rätt väg att gå. Kommunicerar ni för lite, eller inte alls, går ni miste om möjligheter att stärka varumärket och driva utveckling. Tystnad kan även uppfattas som att företaget helt saknar hållbarhetsarbete. Det ger även en snedvriden bild av hur hållbarhetsarbetet utvecklas inom din bransch.
Fem tips för din hållbarhetskommunikation
- Säg vad ni gör och gör vad ni säger! Skryt bara om konkreta och bevisade effekter och insatser. Kommunicerar ni mer än vad ni gör, riskerar ni att undergräva företagets förtroende.
- Transparens. Var transparent och ärlig – våga visa var ert hållbarhetsarbete brister men också era ambitiösa målsättningar.
- Tydlig, lyhörd och aktiv. Låt målgruppen veta varför du gör något och varför hållbarhet är viktigt för dig.
- Självförtroende, utan ängslighet. Var inte rädd för att berätta om ditt hållbarhetsarbete, men visa ödmjukhet inför hållbarhetsfrågans vidd och komplexitet.
- Håll dig uppdaterad. Säkerställ att du har koll på vilka lagar och direktiv som är aktuella och relevanta för din bransch. Lagarnas påverkan på de områden ni vill kommunicera om ert hållbarhetsarbete är oerhört viktigt.
Kommunikationsstrategi för hållbarhetskommunikationen
Anpassa hållbarhetskommunikationen för målgruppen och ha en tydlig strategi för vad du vill uppnå. Identifiera risker, eventuella följdfrågor och kritik som kan komma. Att inte kunna bemöta kritik på ett sakligt, transparent och trovärdigt sätt kan skada förtroendet för hållbarhetsarbetet, både internt och externt.
Internt kan kommunikation om verksamhetens hållbarhetsarbete ha till syfte att skapa engagemang, förståelse och förankring. Externt handlar det istället om att positionera sig på marknaden och mot konkurrenter. Var tydlig om hur och varför din verksamhet är ett hållbart alternativ. Den externa kommunikationen är också viktig för att möjliggöra samarbeten och partnerskap.
Lagar, regler och direktiv
Hållbarhetskommunikation som inte är trovärdig och sann skadar varumärket och förtroendet. Felaktig hållbarhetskommunikation kan även få rättsliga följder, delvis reglerat i den svenska marknadsföringslagen, men även med nya direktiv från EU som Green claims. Läs mer om ramverk och regleringar i vår ordlista om hållbarhet. När företagets hållbarhetskommunikation är korrekt och transparent är det enklare att vara proaktiv, än kostsamt reaktiv.