Skapa rekryteringsannons

När du skapar en annons för att rekrytera en ny medarbetare är det bra att ta hjälp av kollegor för att annonsen ska nå så många som möjligt.

När du har en tydligt formulerad kravprofil, har du också början till en annons. Men förutom att beskriva er framtida medarbetare, behöver du förstås också berätta om själva jobbet, om er verksamhet, om teamet och kulturen, om vad ni kan erbjuda den sökande, och vad kandidater kan förvänta sig av rekryteringsprocessen.

När vi utformar annonser har vi en tendens att skriva till den målgruppen vi själva tillhör. Be därför någon annan att se över ord och formuleringar så att de inte blir omedvetet riktade mot en specifik grupp. Håll utkik efter maskulint respektive feminint kodade ord.

Målet är att så många som möjligt kan ta till sig och förstå det ni kommunicerar kring, och att de känner sig representerade i kommunikationen. Du behöver till exempel tänka på vilka personer som visas i annonsens bilder.

Undvik slentrianmässiga uttryck som ”stresstålig” eller ”många bollar i luften”. Den typen av uttryck betyder olika saker för olika personer. Om tjänsten och profilen är tydligt beskrivna, behövs inte den typen av tillägg.

Kom också ihåg att vissa kandidater inte bara drivs av personliga ambitioner utan vill veta att det arbete de utför kan länkas till ett bredare syfte. Kanske bidrar ni till exempel på något sätt till hållbarhet och kan beskriva det arbetet kort i annonsen?

Välj rekryteringskanaler som når så många kandidater som möjligt och undvik att bara använda privata nätverk och informella kanaler. Var tydlig mot potentiella kandidater med vilka tidslinjer och vilken process de kan förvänta sig om de söker tjänsten.