Jobba med friskfaktorerna för en bättre arbetsmiljö
Forskning visar att arbetsplatser med låg sjukfrånvaro ofta kännetecknas av starka friskfaktorer. Ett aktivt, systematiskt och långsiktigt arbete med friskfaktorerna bidrar till en god arbetsmiljö, och det leder till att verksamheten når målen.
Friskfaktorstarten är ett digitalt verktyg som hjälper organisationer att på egen hand få syn på hur friskfaktorer bidrar till arbetsmiljön. Ni får översiktlig kunskap samt stöd för att inventera era friskfaktorer, och dialogstöd för att prata om hur ni kan stärka era friskfaktorer.
Det går att jobba med hela eller delar av verktyget, instruktioner och material hittar du på Suntarbetslivs webbplats.
Vad är friskfaktorer? Suntarbetsliv, som tagit fram verktyget, sätter åtta områden i fokus i Friskfaktorstarten, bland annat rättvis och transparent organisation, ledarskap, kompetensutveckling och delaktighet.
Om arbetsmiljöveckan
I oktober varje år arrangeras den europeiska arbetsmiljöveckan. På Ledarna passar vi på att lyfta chefens arbetsmiljö och varför det är en viktig fråga.
Under veckan publicerar vi en nyhet per dag där du som chef får kunskapspåfyllning, stöd och verktyg.
Vi jobbar för att chefer ska ha förutsättningar för att framgångsrikt kunna hantera sina uppdrag så att de kan vara hållbara över tid, vilket i sin tur gynnar både medarbetare och företag.
Som medlem har du tillgång till ett brett utbud av kurser, utbildningar och webbinarier för chefer.
Välkommen till en vecka full med kunskap, tips och inspiration inom arbetsmiljö!
Alla artiklar under arbetsmiljöveckan
- Arbetsmiljö för alla – medarbetare och chef
- Vi ger dig rådgivning och coachning om arbetsmiljö
- Så vill fack och arbetsgivare tillsammans förbättra chefers och tjänstemäns arbetsmiljö
- Även chefer behöver ett arbetsmiljöombud
- Översikt: Allt du behöver för att jobba med arbetsmiljön
- Jobba med friskfaktorerna för en bättre arbetsmiljö
- Har du rätt förutsättningar för ditt chefsuppdrag?